A rendszervĂĄltĂĄs
előtti utolsĂł ĂŠvtizedben jĂĄrunk MagyarorszĂĄgon, mĂĄr nem
diktatĂşra, mĂŠg nem demokrĂĄcia. A politika ĂŠs a kĂśzĂŠlet
viszonyai, ĂĄllapota a hazai filmesek munkĂĄira is rĂĄnyomta
a bĂŠlyegĂŠt. De ennek ellenĂŠre, vagy ĂŠppen ezĂŠrt,
szĂĄmos emlĂŠkezetes film kĂŠszĂźlt ebben az időszakban.
A pogĂĄny Madonna (1980)
ĂtvĂśs CsĂśpi ĂŠs
Kardos doktor első Ăźgye. Akkoriban sokan fintorogva
fogadtĂĄk a filmet, a Bud Spencer ĂŠs Terence Hill filmjeire
emlĂŠkeztető verekedős, poĂŠnkodĂłs mozi, mĂŠgis
maradandĂłnak, emlĂŠkezetesnek bizonyult. LĂĄttunk mĂĄr
ostobĂĄbb ĂŠs bĂŠnĂĄbb lopĂĄsokat is a magyar ĂŠs a
nemzetkĂśzi filmtĂśrtĂŠnetben. Sok elĂŠgedett nĂŠző,
valamint szĂĄmos folytatĂĄs bizonyĂtja azt, hogy Bujtor
IstvĂĄn ĂŠs Kern AndrĂĄs pĂĄrosa igencsak műkĂśdőkĂŠpes.
Mephisto I-II (1981)
SzabĂł IstvĂĄn
alkotĂĄsĂĄnak kĂŠtsĂŠgtelenĂźl helye van a nyolcvanas ĂŠvek
legemlĂŠkezetesebb magyar filmjeinek listĂĄjĂĄn. Sem előtte,
sem utĂĄna nem volt kĂŠpes magyar film ekkora nemzetkĂśzi
karriert befutni. 1982-ben Oscar-dĂjat kapott a legjobb
kĂźlfĂśldi film kategĂłriĂĄban. A főbb szerepekben
Klaus-Maria Brandauer ĂŠs Cserhalmi GyĂśrgy, az operatőr
pedig SzabĂł IstvĂĄn ĂĄllandĂł alkotĂłtĂĄrsa, Koltai Lajos
volt.
Ripacsok (1981)
â âŚegyedĂźl nem
megy, ha-ha-ha-ha... â â Ăgy hangzik a refrĂŠn vĂŠge.
Ha nem is lĂĄtta mindenki, Garas Dezső ĂŠs Kern AndrĂĄs
duettje mindenkĂŠppen emlĂŠkezetes. SĂĄndor PĂĄl keserĂŠdes
hangulatĂş filmjĂŠhez Presser GĂĄbor szerzett zenĂŠt. Stock
ĂŠs Salamon, a kĂŠt jĂł barĂĄt rĂŠgĂłta szĂłrakoztatja
egyĂźtt a kabarĂŠ kĂśzĂśnsĂŠgĂŠt, ĂĄm âmeglepő mĂłdonâ
egy csinos, fiatal lĂĄny feltűnĂŠse veszĂŠlyezteti
barĂĄtsĂĄgukat.
MegĂĄll az idő (1981)
GothĂĄr PĂŠternek, a
film rendezőjĂŠnek ĂŠs alkotĂł tĂĄrsainak bizonyĂĄra
âkĂśnnyűâ dolguk volt, amikor egy 56-ot is ĂŠrintő
tĂśrtĂŠnetet kellett elfogadtatniuk a stĂşdiĂł
vezetősĂŠgĂŠvel. De szerencsĂŠre sikerĂźlt, mĂŠghozzĂĄ olyan
jĂłl, hogy beleillik ĂśsszeĂĄllĂtĂĄsunkba. A hatvanas ĂŠvek
kĂĄdĂĄri MagyarorszĂĄgĂĄnak vilĂĄgĂĄt ismerhetjĂźk meg,
bĂśrtĂśnből szabadult nevelőapa, disszidĂĄlĂĄs (egy lopott
autĂłval Dini ĂŠs Magda nyugatra indul), ĂŠs szĂłl a rock
and roll.
JĂłb lĂĄzadĂĄsa (1983)
Zenthe Ferenc
tehetsĂŠge nemcsak Taki bĂĄcsikĂŠnt ĂŠs a Tenkes
kapitĂĄnyakĂŠnt maradt fent mozgĂłkĂŠpen, hanem az
Oscar-dĂjra jelĂślt JĂłb lĂĄzadĂĄsĂĄban nyĂşjtott
alakĂtĂĄsa is maradandĂł. A zsidĂł JĂłb (Zenthe Ferenc),
felesĂŠgĂŠvel, RĂłzĂĄval (Temessy HĂŠdi) 1943-ban ĂśrĂśkbe
fogadnak egy LackĂł nevű fiĂşt, aki viszont katolikus. De
egy nap JĂłbot ĂŠs RĂłzĂĄt elhurcoljĂĄk, szĂvbe markolĂł
tĂśrtĂŠnet a magyar tĂśrtĂŠnelem szĂvszaggatĂł
időszakĂĄrĂłl.
Te rongyos ĂŠlet (1983)
BacsĂł PĂŠter a magyar
filmszakma megkerĂźlhetetlen alakja volt, a Te rongyos ĂŠlet
pedig kihagyhatatlan a nyolcvanas ĂŠvek filmjeiből. SzirĂĄky
Lucy (Udvaros Dorottya) osztĂĄlyideg, Ăgy kitelepĂtĂŠs
vĂĄr rĂĄ, azonban az Ăźnnepelt primadonna nem tĂśrik meg
lelkileg, ugyanolyan kemĂŠnyen tűri sorsĂĄt, mint amilyen
erőteljesen jĂĄtszik a szĂnpadon. Udvaros Dorottya remekel,
Kern AndrĂĄs pedig jĂłfej, mint mindig.
EgĂŠszsĂŠges erotika (1985)
BĂĄr sok jĂł magyar
vĂgjĂĄtĂŠk van, mĂŠgis kevĂŠs az, amelyiken ennyit lehetne
jĂłĂzűen nevetni, kĂźlĂśnĂśsen a nyolcvanas ĂŠvekben
kĂŠszĂźlt filmek kĂśzĂśtt. TĂmĂĄr PĂŠter ekkor mĂŠg nem
hĂłdĂtotta meg az orszĂĄgot CsinibabĂĄjĂĄval, de Rajhona
ĂdĂĄm, Koltai RĂłbert ĂŠs Haumann PĂŠter triumvirĂĄtusĂĄval
felszerelkezve az első csatĂĄt megnyerte. Ha valakinek rossz
napja van, azonnal nĂŠzze meg, ha mĂĄs nem is, Rajhona
ĂdĂĄm arckifejezĂŠse, mikĂśzben meztelen nők kukkolĂĄsa
kĂśzben egy doboz kefirt rĂĄz, biztosan elkergeti a
rosszkedvet.
MacskafogĂł (1986)
Azt hiszem,
kijelenthetjĂźk, hogy a magyar filmeseknek az ĂĄtlagosnĂĄl
jobban megy a humor ĂĄbrĂĄzolĂĄsa filmjeikben, legyen akĂĄr
ĂŠlőszereplős vagy â mint esetĂźnkben is â animĂĄciĂłs
az alkotĂĄs. Akik lĂĄttĂĄk Ternovszky BĂŠla MacskafogĂłjĂĄt,
biztosan fel tudnak idĂŠzni legalĂĄbb 2-3 poĂŠnt belőle. Ez
termĂŠszetesen a sok, kivĂĄlĂł szĂnĂŠsznek is kĂśszĂśnhető,
akik a hangjukat adtĂĄk a kĂźlĂśnbĂśző karakterekhez. Igazam
van, Safranek?
SzamĂĄrkĂśhĂśgĂŠs (1987)
Az ĂŠvszĂĄm jelzi, hogy
kĂśzeledĂźnk a rendszervĂĄltĂĄshoz, Ăgy az 1956-os
esemĂŠnyek is szabadabban jelennek meg GĂĄrdos PĂŠter
filmjĂŠben. Egy csalĂĄd tĂśbb generĂĄciĂłjĂĄnak
bemutatĂĄsĂĄval lĂĄthatjuk az akkori tĂśrtĂŠnĂŠseket, Ăgy
egy emberkĂśzeli film szĂźletett Garas Dezső ĂŠs TĂśrőcsik
Mari emlĂŠkezetes alakĂtĂĄsĂĄval.
EldorĂĄdĂł (1988)
Eperjes KĂĄroly lehengerlő alakĂtĂĄsĂĄval zĂĄrjuk listĂĄnkat, BeremĂŠnyi GĂŠza filmjĂŠnek mindenkĂŠppen helye van a maradandĂł filmek kĂśzĂśtt. A mĂĄsodik vilĂĄghĂĄborĂş utĂĄn, 1945-ben kezdődik tĂśrtĂŠnetĂźnk ĂŠs a budapesti feketepiacon ĂŠs a korszak ĂnsĂŠges, bĂşs kĂśrĂźlmĂŠnyeinek bemutatĂĄsĂĄn keresztĂźl eljutunk 1956-ig. Ăs vajon miĂŠrt EldorĂĄdĂł a cĂme egy MagyarorszĂĄgon, a 40-50-es ĂŠvekben jĂĄtszĂłdĂł filmnek? TermĂŠszetesen ez is kiderĂźlâŚ