Trendmagazin

A koncertipar menti meg a zenészeket?

Élet a a lemezipar összeomlása után

2014.05.15 | MTI/TM

A koncertek, az élő zene háttere, motivációja nagyon megváltozott az elmúlt tíz évben, elsősorban a lemezipar összeomlásával összefüggésben. Erről a Music Hungary zeneipari konferencia egyik beszélgetésén volt szó Egerben.


"Tíz évvel ezelőtt a Magyarországra elhívni szándékozott külföldi előadók jövedelmének 55-60 százaléka a lemeziparból származott, napjainkra ez az arány a CD-piac összeomlása miatt 5-8 százalékra csökkent. Ez az oka annak, hogy megduplázódtak a tiszteletdíjak, viszont 27 százalékos az áfa, ezért kell alapból 20 ezer forintot kérni egy jegyért egy Aréna-koncertre" - mondta Brády Márton koncertszervező, a ShowTime Budapest ügyvezető igazgatója.

Kitért arra, hogy az elmúlt évtizedben megszűntek a nyári turnék, ennek helyét a fesztiválok vették át, ami az előadóknak jóval költséghatékonyabb. Ezzel kapcsolatban Gerendai Károly, a Music Hungary egyik szervezője, a Sziget Szervezőiroda vezetője arról beszélt, hogy a fesztiválokra koncentráló zenekarok az egekig srófolják az árakat, amivel a koncertpromóterek nem tudják tartani a lépést. Tóth Tibor, az Etalon Produkció ügyvezetője, zenekari menedzser és rendezvényszervező úgy fogalmazott, hogy ma egy zenekar azért csinál lemezt, hogy koncertezni tudjon, és azért koncertezik, hogy fesztiválokra mehessen.

"Magyarországon a legnagyobb piaci harc a támogatás megszerzéséért folyik. A zeneipar fontos problémája a forráselosztás egyenetlensége. Ha egy produkció mögött állami támogatás áll, akkor szinte mindegy, miként szerepel a pénztárban. A baj az, hogy hozzászoktatjuk a magyar produkciókat ahhoz, hogy ne az Európában szokásos módon mérettessék meg magukat" - jelentette ki Bognár Attila, az A38 hajó vezetője.

Az előadók részéről Vitáris Iván, a négy éve létező Ivan & the Parazol 23 éves frontembere azt fejtegette, hogy ők már egy egészen más generáció tagjai, mégis olyan zenét próbálnak visszahozni, amit örök érvényűnek éreznek. És ez a rockzene. "A mai fiatal közönséget teljesen máshogy lehet elérni, más csatornákon értesülnek a koncertekről, mint korábban, és teljesen megváltozott a zenevásárlási szokás is" - vélekedett.