Trendmagazin

A pápai pilóták egyedi karórája

Interjú Noszvai Andrással, a Fortis magyarországi beszállítójával

2013.06.11 | Oroszvári Péter

Manapság szinte minden héten jelennek meg limitált szériájú modelljei a nagy óramárkáknak: egyesek a speciális anyaghasználat miatt korlátozzák a darabszámot, mások hírességek, sportolók előtt tisztelegnek. Nem sokan tudják azonban, hogy a magyar pilóták egy körének is jutott egyedi karórából.

Először is köszönet illeti Nagy Ernő Mig-21-es pilótát, aki rendelkezésünkre bocsájtotta óráját, és a vadászgépen töltött 27 év alatt összegyűlt rengeteg képéből néhányat a cikk illusztrálásához. A különleges modell pontos történetét már Noszvai András mesélte el, aki a 80-as évek közepe óta egészen mostanáig töltötte be a Fortis magyarországi importőrének szerepét. Az ő közreműködésének is köszönhető az egyedi modellek létrejötte.

A bal alsó sarokban Nagy Ernő

Trendmagazin: Honnan jött az ötlet a Magyar Légierő és a Fortis együttműködéséhez?

Noszvai András: A 90-es évek második felében keresett meg Pető István, a pápai reptér akkori parancsnoka, és Tőrös István, a Top Gun – most már Aranysas – magazin főszerkesztő laptulajdonosa. Szerettek volna pilótáik számára valamiféle órát, és úgy érezték, a kapcsolat is jól jön mindkét fél számára. Volt több próbálkozás más márkákkal, de végül a Fortis volt az, ami biztosítani tudta a megfelelő minőséget, és a pilóták tetszését is elnyerte.

Később a Kecskeméten repülők is kaptak belőle saját jelvényükkel, majd a Magyar Légierő is rendelt az emblémájukkal. A pápai modell volt az első a Fortis történetében, hogy repülőalakulatnak szállítottak, azóta sok hasonló született meg külföldi egységek számára.

A pápai ezred jelvénye

Részletek a Fortis 100 éves születésnapjára kiadott könyvből


Melyik modellre esett a választás, mik voltak az alapvető szempontok?

Eredetileg a pilótaóráknak nincs pontos definíciója. Egy búvárórának meg van határozva, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni, a repülős az egy szabadabban kezelhető kategória, de szintén ki kell bírnia az extrém körülményeket. Lényeges volt a jó, egyértelmű leolvashatóság; hogy ne tükröződjön a tok, mert elvonhatja a figyelmet; legyen a használathoz célszerűbb fémcsatja, ami jobban ellenáll az ütéseknek, és tartósabb, mint egy bőrszíj. A választás végül az automata Pilot Professional Chronograph-ra esett, melynek 40 mm-es acél tokjában egy Valjoux (ETA) 7750 szerkezet működik. Az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred jelvénye a 9 óránál található komplikáció mutatója alá került.

Fortis Pilot Professional Chronograph, ref. 597.10.144

Adtak visszajelzést a pilóták?

Igen, az óragyár nagyon szívesen együttműködött. Miután kiválasztották a típust, 10 darabot rendeltek belőle tartóstesztre [a vezető hajózó állomány részére; Ernő is ebből a szériából kapott – a szerk.]. Ennek eredményeként nagyobb koronát javasoltak, és védett nyomógombokat a szabadon állóak helyett. Mi egyébként a kezdetektől fogva tükröződésmentes bevonatú zafírüveggel rendeltük az órákat az alapkivitelű kristályüveg helyett, ezt később minden modell megkapta alapfelszereltségként. Pontosan nem tudom, hogy végül hány darabot kaptak kézhez, de elvileg a teljes hajózóállománynak jutott.

Tart még kapcsolat?

Pénz sajnos nincs újabb modellekre, de a jó kapcsolat megvan. És persze az is egy más idő volt, hogy a Mig-21, Mig-29-esek oldalán díszeleghetett a Fortis logo. A katonai repülésen kívül támogattuk még Nádas Tamás, Veres Zoltán műrepülőket is.


Mennyire népszerű márka a Fortis Magyarországon?

Nagyon jól sikerült elterjeszteni a 80-as évek közepe-vége óta, és lenne is rá kereslet, de sajnos manapság nem dúskálunk anyagiakban. Ettől függetlenül ez az egyik legjobb ár/érték arányú márka a piacon. A kollekció konzekvensen képvisel egy irányvonalat, könnyű felismerni, ebből kifolyólag szeretik hamisítani is. Több modell formaterve le is van védve, könnyen el lehet járni a hamisítókkal szemben.

A háttérben egy automata Heuer, Lemania 5100 szerkezettel