Trendmagazin

A Prada család sikertörténete

Prada: a letisztult, fiatalos elegancia szinonimája

2010.06.27 | Ispán Laura

A világ bármely pontján lehetünk, a Prada kifejezés mindenütt ugyanazt jelenti, szinonímája az eleganciának, letisztult, de mégis fiatalos megjelenésnek. Az üzletház kialakulásának története nemcsak a márkarajongói számára lehet tanulságos, hanem azoknak is, akik a tudatos brandépítés jelenségét közelről szeretnék megvizsgálni.


A világra szóló hírnévhez vezető út 1913-ban kezdődött, amikor Mario Prada megnyitotta az első bőráruval foglakozó boltjának ajtajait Milánóban. Saját tervezésű bőrutazótáskákat, válltáskákat, cipőket, bőröndöket árult, melyek hamar az utazó közönség kedvenceivé váltak. Nem kellett sokat várni a második milánói bolt megnyitásáig, melynek vevőköre nem csupán egész Európát fedte le, hanem a tengerentúlról is számos megrendelés érkezett a céghez. Ekkor kibővült a termékkínálat finom bőrből készült kiegészítőkkel és vízálló válltáskákkal. 1978-ban Mario unokája Miuccia Prada vette át a cég vezetését. Pantonim színésznek tanut öt éven keresztül a milanói Teatro Piccoloban, ezen kívül PhD-t szerzett politika tudományból. Habár a képzettsége alapján nem gondolnánk, mégis rendkívüli érzéke volt a divathoz. Mikor átvette a családi vállalkozást a fő profil még mindig a bőráru készítés és értékesítés volt, és sajnos évekóta jellemzően anyagi gondjaik is voltak. A Gucci üzletház volt vezető szerepben a piacon. Miuccia változtatott ezen az állapoton és a Prada üzletházat tette a csúcsdivat vezetőjévé.

A vállalakozás irányításának átvételével egy időben, Miuccia megházasodott. Újdonsült férje Patrizio Bertelli vette át az üzlet pénzügyeit, management irányítását, ami lehetővé tette, hogy felesége teljes erő bedobással megtervezze az új Prada imázst. Miuccia 1970-től kezdve különböző fekete, vízálló táskákat tervezett, egy speciális nejlon anyagból, melyet Pocone-nak neveztek. 1985-ben bemutatta a széles publikumnak a napjainkra klasszikusnak számító egyszerű, fényes, fekete nejlon kézitáskát, ami óriási sikert aratott. A táska minden elvárásnak megfelelt, melyek szerint funkcionális, tartós, praktikus és divatos. A hihetetlenül magas ár, amely minden táska árcéduláján megtalálható volt, nagy kihívást jelentett a többi tervező számára, viszont ez által a különleges és nehezen megszerezhető Prada termékekre egyre nagyobb lett a piaci kereslet.

Sasha Pivovarova a Prada reklámfotóján

Az 1980-as években, a minden márka olyan kollekciókkal állt elő, melyek a szexualitásra játszottak rá. Nagy népszerűségnek örvendtek a fodros, csipkés élénk színű öltözetek, melyek felül mélyen kivágottak, alul pedig rövidek voltak. 1989-ben a Prada üzletház egy olyan kész viselettel lépett a kifutókra, amelyre senki nem számított. Elegáns, egyszerű darabokkal, melyek a letisztult vonalakat hangsúlyozták, pazar anyagok és alapszínek felhasználásával. A divat világ felfedezte az új irányzatot és a Prada népszerűsége az egekig szökött. Az 1990-es évekre a Prada vezető erővé vált a divat világban. A kollekciók és kiegészítők divatosak, kifinomultak és rendkvül magas minőségűek voltak. Az anyagok, az egyszerű stílus és a többnyire feketés barnás, szürkés, zöldes és krémszínek a Prada viselet főjellemzőivé váltak. A ruházat magabiztosságot sugallt, és anélkül is vonzóvá tette viselőjét, hogy szemérmetlenül sokat láttatott volna. A kiegészítők között találhattunk vékony bőröveket, elegáns magas sarkú cipőket és természetesen a klasszikus kézitáskákat.

A képen Miuccia Prada, Domenico De Sole, Anna Wintour (fotó: Fashionworld)

1992-ben Miuccia bemutatta a jobban megfizethető Miu Miu irányzatot, mely célközönsége elsősorban a fiatalabb korosztály. Több "föld-szín" és minta szerepel ebben a kollekcióban, és az áron kívül ez az, ami megkülönbözteti a többi terméktől, ezen kívül természetesen megmaradtak az egyszerű tervezésnél és a klasszikus megjelenésnél, ami biztosította a Prada minőség fennmaradását. Ezek után nem sokkal kiegészült az üzletház a Prada Sport, majd a férfi ruházati részleggel és végül fehérnemű kollekciókkal. A következő évben 1993-ban a Prada nyerte el az amerikai divattervezők tanácsának (Council of Fashion Designers of America) díját a kiegészítőiért. A Prada image az évek során természetesen alakult, finomodott, és Miucciának köszönhetően a javukra írhatunk több innovációt, mind a tervezés, mind a kivitelezés szintjét tekintve. Mindent megtett a lehető legkülönlegesebb öltözetek kialakítása érdekében.

Rengeteget kísérletezett az új és egyedi anyagok ötvözésével. Az ez úton nyert tapasztalatai nyomán a késztermékek reputációja sosem ingadozott. Időközben több tucat városban nyílt Prada üzlet. Mind női- és férficipőik alapdarabnak szamítanak a divatkedvelők világában valamint a rendkívüli kéztáskáik továbbra is ropppant népszerűek. A megkülönböztető ezüst Prada háromszög státusz szimbólumnak számít egész Európában és Észak-Amerikában is.

Prada üzlet Milánban

A The Wall Street Journal, üzleti újság Miucciát Európa harminc legbefolyásosabb hölgye közé sorolta. A mesés divatbemutatók, sztárok öltöztetése mint pl. Uma Thurman és Cameron Diaz valamint a töretlen siker után elmondható, hogy Miuccia a nagyapja küzködő bőrboltjából igazi birodalmat épített ki.