Trendmagazin

Egy Bentley születése

Az angol luxusautó gyártási folyamata

2011.07.06 | Kirschner Dávid

A Bentley a világ egyik legelőkelőbb luxusautó márkája. Egyedülálló ötvözete a régimódi kézművesmunkának, és a huszonegyedik századi autóépítési tudásnak. Egyetlen modell legyártása ötszáz órát vesz igénybe, mely kilenc heti munkát jelent a műszaki szakembereknek, valamint a kézműveseknek. Mindegyik darab egyedi, és jó esetben túléli majd hús-vér alkotóit.


A Crewe-i székhelyű gyár fogalom, nem csupán az autórajongók körében. Modelljei évtizedek óta különleges státuszszimbólumok, melyet csak a kiváltságosok birtokolhatnak. Jellegzetes hosszúkás formavilága az egyenes, levágott elemekkel, és a kocka alakú fényszórókkal tipikus angol telivérré tette a Bentleyket. A gyár a 2000-es évek elején újította meg formavilágát, és elkezdett olyan karosszériákat kifejleszteni, amelyek szél által faragott szobor érzetét keltik. Ezek néhány nagyobb, gyönyörűen megformált karosszéria elemből épülnek fel, melyeket kézzel, vagy kis szériás gyártásban hoznak létre.


Egy ilyen szobor-szerű karosszéria legyártásához először agyagból formálják meg a tervezett alakot. Egy ilyen, átlagban félmillió dolláros autócsoda legnehezebb része a karosszéria, amelyből egyetlen darab átlagosan 130 munkaóra alatt születik meg, a legmodernebb gépek és a legjobb szakemberek munkája nyomán. A hegesztést robotok végzik, így a varratok szinte erősebbek, mint a körülöttük levő fém (egy padlólemezt kb. 6000 helyen hegesztenek meg). Olyan benyomást kell keltenie, mintha az egészet egyetlen fémlemezből formázták volna, ezért a tökéletesség érdekében néhány karosszériát még szét is bontanak, hogy ellenőrizzék a munkát. Egy speciális fényvizsgálaton is keresztül meg az autó teste, és ha egyetlen apró hiba is van a karosszérián, újra kell kezdeni a munkát. Ezt követi a fényezés, melynek az autó teljes élettartamáig ki kell tartania. Speciális merítőkádakban készítik elő a fémet a korrózió védelemre úgy, hogy áramot vezetnek bele, és a fémen így kialakuló cinkrészecskék korrózióálló réteget képeznek. A Bentley- nél egyedi módon kézi fényezést alkalmaznak úgy, hogy több különböző réteggel keltenek optikai csalódást. Ezt egy újabb, gépi lakkréteg követi, aminek nagy részét egy 12 órás kézi polírozás során lecsiszolják ugyan, de így születik meg a tökéletes fényezés.


A fényűző faberakások évtizedek óta minden egyes Bentley modell meghatározói. A gyár fafeldolgozó üzemében többen vannak, akiknek ez nem munka, hanem nemzedékek óta öröklődő életforma. Egy ilyen autóhoz akár 20-30 különálló faelemet kell elkészíteni, vékony furnér lemezekből. A gyárban csak fenntartható forrásból származó faanyagot használnak, ez pedig a diófagyökér (ennek is a törzshöz közeli, legvastagabb része). Egy precíziós lézer vágja ki a műszerfalat borító bonyolult formákat, a furnér lemezek alá kerülő faanyagot robotgépek vágják ki, majd egy óriási prés összenyomja a kettőt, sőt ezután következik egy panelenként 7 órányi kézműves munka. Ha nem megfelelő a minősége, visszaküldik nekik, és kezdhetik elölről a munkát.


Az autók pazar kárpitozásához 468 bőrdarabra, és több tízezer öltésre van szükség. A felhasznált bőrök olyan jó minőségűek, hogy ha nem kárpit készülne belőlük, drága táskákként kelnének el. A bőröket alaposan átvizsgálják, megjelölve a legapróbb hibákat, majd a hatalmas bőröket egy kinetikus bőrvágógép végigszkenneli, és kielemzi, hogy egy Bentley több száz kárpiteleme hogyan rajzolható fel leghatékonyabban a bőrökre, elkerülve a hibás részeket. A bőr és a cérna színe, valamint egyedi hímzés is választható. Egyetlen autó bőrkárpitjának elkészítése csaknem 120 munkaórát kíván. A bőrműhelyben mégis a kormánykerék a legkeményebb munka, és csupán négy ember képes erre a gyárban. Egyetlen kormány kézi varrása akár 15 órát is eltarthat, ezt általában egyszerre, ugyanazon a napon végzik el. A legnagyobb nehézséget a kormánykerék hátulja tudja okozni, mert olyan helyre is ki kell húzni a bőrt, ahova magától nem érne el. A kézi építésű motorok alumínium ötvözetű blokkja 28 óra alatt készül el, ehhez jön az acél főtengely. Az utolsó simítás egy, a motor működéséhez egyébként szükségtelen alkatrész, a végső tesztelést végző szerelő nevét tartalmazó névtábla. A minőség ellenőrzésen minden századik elkészült motort 8 órán keresztül járatnak maximális fordulaton. A több száz különálló alkatrészből megalkotott motorok teljesítménye olyan jó, hogy a több tonnás limuzinjaik is sportkocsikat megszégyenítő sebességgel gyorsulnak.


A végszereldében nyolcvan munkás szereli össze az alkatrészeket egyetlen, csodálatos szerkezetté, ez a Bentley-k valódi autóvá válásának állomása. A motor és váltó a kardántengellyel együtt kézileg lesz összeszerelve, az egyenként 1000 dolláros kerekek is, ugyanígy a szélvédő, vagy éppen a kocsi orrán az embléma, a „Flying B”. Ezek után hátra van még az, ami minden Bentley-t egyedivé tesz, az a fajta testreszabás, amitől ez a világ egyik legexkluzívabb autója. Ezt a Mulliner műhelyében végzik el, de nem akárhogy, csak a Bentley-féle jó ízlés határain belül. Így válik minden egyes Bentley álomból minden idők legjobb luxusautójává.