Trendmagazin

Egyre divatosabb zöldnek lenni

Környezetvédelem és energiatudatosság

2011.08.01 | Molnár Gergely

Manapság egyre népszerűbb – mondhatni trendi – a környezetvédelem hazánkban is. A zöldek szerint a Föld haldoklik, a szkeptikusok váltig állítják, hogy nincsen semmi baj. De mit tehet az egyén, ha tényleg fontos számára, hogy milyen bolygót hagy az unokáira?


Egyesek szerint a bolygónk majd minden pontján tapasztalt időjárás-változás és a globális felmelegedés a károsanyag-kibocsátás következménye, míg mások szerint ez természetes, az emberi tevékenységektől független jelenség. Bármi is az igazság, az évszázad egyik legnagyobb kihívása az ember számára, hogy fokozottabban figyeljen oda a környezetére. Az elmúlt néhány évtizedben elvont, megfoghatatlan volt sok ember számára környezettudatosság. A többség felesleges időpocsékolásnak tartotta, vagy tartja ma is a témát, hiszen – mint mondják – már úgysem tehetünk semmit. Azonban többen is szép lassan kezdenek rájönni, hogy ez nem így van. Nem kell megváltani a világot, nincs szükség óriási életmódváltásra egyik percről a másikra, egészen egyszerűen néhány hétköznapi változtatás elegendő arra, hogy jobban óvjuk környezetünket, bolygónkat és ezzel együtt saját magunkat is. Érdekes módon sok esetben a környezetkímélő megoldások a pénztárcánkat is kímélik, ami jelenleg nem elhanyagolható tény. Köztudott, hogy Magyarországon jelenleg meglehetősen bonyolult procedúrával jár például, ha egy család úgy dönt, saját maga állítja elő a háztartása számára szükséges energiát, kis, kerti szélerőművekkel vagy napkollektorral. Elképesztő módon lehet csökkenteni egy család éves energiaköltségét, illetve lehetne, ha széles körben elterjedne hazánkban az ilyen és ehhez hasonló energia. A szelektív hulladékgyűjtés megszervezése, az erdők tisztántartása, a környezet és energiatudatos épületek elterjedésének megszervezése nagyrészt állami, önkormányzati feladat, de mi, hétköznapi állampolgárok is sokat tehetünk az ügy érdekében.

Az utóbbi tíz évben egyre többet szerepel a médiában a környezetvédelem, világszerte – de hazánkban is- tapasztalható ez a tendencia. Kampányfilmek, tüntetések, sok országban sikeres zöld pártok próbálják felhívni a figyelmünket bizonyos dolgokra. Apropó, sokakat irritál a környezetvédelmi aktivisták figyelemfelkeltő – esetenként út- vagy hídlezáró – demonstrációja, szerintem nem unaloműzésből akadályozzák a forgalmat, hiszen jól tudják, hogy csak ilyen extrém módon lehet felhívni a közvélemény figyelmét az álltaluk fontosnak tartott törekvésekre. Mi magyarok ráadásul különleges helyzetben vagyunk, ugyanis itt csücsülünk a világ egyik legjelentősebb édesvízkészlete felett, jól fog ez még jönni 20-30-40 év múlva, érdemes lenne odafigyelni rá.


Új fogalom kezd elterjedni a környezetvédelem kapcsán, ez az úgynevezett helyi termék (buy local) fogalma. Ez egy több szempontból is pozitív kezdeményezés. Egyrészt jelentősen csökken egy termék szállítási költsége – ezzel együtt a károsanyag- kibocsátás is-, ha értékesítési helyének közelében termelték meg vagy állították elő. Másrészt a kisvállalkozások is sokkal jobban járnának, ha rendszeresen, kiszámíthatóbb módon tudnának eladni. És nem utolsó sorban Teri néni lekvárja valahogy mindig finomabb.