Hazánkban a rendszerváltás óta a divatvilág is komoly változásokon ment keresztül
Magyarországi divatkultúra
349 hozzászólás
Kirschner Dávid    2010.09.04

Változott-e, és ha igen, miben a magyar öltözködési kultúra az elmúlt évtizedekben? Mit jelent ma Magyarországon a divat, és jellemző-e egyátalán honfitársainkra a divat orientáltság? A huszonegy éve bekövetkezett rendszerváltás a politikai szabadság mellett sok egyéb tekintetben is újat hozott, de legfőképpen talán egy olyan szemléletmód váltást, mely a Nyugatra, s annak életstílusára, életmódjára és szokásaira való nyitottságot jelenti. Nem túlzunk, ha azt állítjuk, a legtöbb mai ember a nyugati világhoz való viszonya alapján definiálja magát, melyet legjobban a megjelenésben, és tárgykultúra alakulásában érhetünk tetten. Ha megnézzük a húsz évvel ezelőtti öltözködési szokásokat hazánkban, a sablonossággal, és a változatosság hiányával szembesülünk, mely manapság is sokakra jellemző.

Először is világítsunk rá magára a megjelenésre. Némelyek emlékeznek, sokan csak anekdotákból ismerik a szituációt, amikor a 80'-as években Magyarországon valaki betért a ruha üzletbe, és ha volt igénye a választásra, megtehette: a kék és a szürke lóden kabát közül, a szintén két féle színű svájci sapkából... Persze, az élére vasalt, végig begombolt, rövidujjú fehér inges, fehér pamut zoknis és makkos cipős korszak véget ért, azonban még ma is ritka, hogy felelős állásokat betöltők, közéleti szereplők hajlandóak és képesek lennének a koruknak, társadalmi szerepüknek vagy éppen alkatuknak megfelelő módon öltözködni. Ma hazánkban a politikusok megjelénésében is tetten érhető, hogy nem mindig sikerült eltalálniuk a megfelelő öltözetet. Amerikában elfogadott, hogy kampány idején feltűrt kockás inget visel egy jelölt, az emberek így látják, hogy közülük való, de Európában a történelem során mindig is megszokott volt az elit öltözködésében is megnyilvánuló különállása.

Barack Obama egy
gyorsétteremben - Nyakkendő nélkül, ám mégis elegánsan
Barack Obama egy gyorsétteremben - Nyakkendő nélkül, ám mégis elegánsan

Minden politikus költ a ruhatárára, azok is, akiken ez nem látszik, mert például nem éppen ízlésesen válogatják össze a darabokat. Sajnos azok között, akiktől a munkájuk, hétköznapi életben betöltött szerepük ennyit sem vár el, még többen vannak, akik "nem éppen igényesen" öltözködnek. Ilyen sorok után pedig törvényszerű, hogy az elsők között felmerülő kérdést megcáfoljam: ez nem csupán pénz kérdés! S bár egyre múló tendencia, de sok férfira jellemző, hogy drága autóból száll ki, luxus óra van a csuklóján, a de a cipője és öltönye viseltes, holott megtehetné, hogy frissíti ruhatárát - többeknél már az erre való igény is hiányzik. Azok pedig, akik nem tehetik meg, hogy havonta kétszer az Andrássy út valamelyik boltjában vásároljanak, szintén van kínálat több, kellemes megjelenést biztosító darabokat áruló üzletben. Az imént felvázolt társadalmi metszet tovább mutat annál, minthogy valakinek kevesebb a jövedelme.

A cipő és a táska a nők és a
férfiak esetében is fontos kelléke a ruhatárnak
A cipő és a táska a nők és a férfiak esetében is fontos kelléke a ruhatárnak

Nyugati országokban általános, hogy az emberek jó megjelenésűek, függetlenül a társadalmi helyzetüktől, ugyanis a kellemes fellépésben nem csupán önmagunk megbecsülése, hanem az is megjelenik, hogy meg akarjuk tisztelni ezzel környezetünket. Amikor valaki emberek közé megy - vegyük például a manapság hazánkban még ilyen szempontból sarkallatos állásinterjúkat - a tiszta, korának és alkatának megfelelő ruha, a jól összeválogatott színek, az egymással harmonizáló színű kiegészítők (cipő, táska, öv, óra színe) nyomban segítenek, hogy kellemesebb benyomást tegyünk, hogy úgymond "komolyan vegyenek". Itthon pedig egyre több üzlet nyújt lehetőséget az ízléses, de pénztárca kímélő megjelenésre - gondoljunk csak a C&A vagy a Jeans Club üzleteire, melyek egyébiránt nemzetközi viszonylatban nem számítanak középkategóriás márkáknak. Mégis kiváló ellenpólusai lehetnének a kínai piacok kínálta, fél szezonig sem kitartó silány minőségű ruháinak.

"Le style est l'homme męme", azaz: "a stílus az ember maga". Pár sorral feljebb utaltunk a rendszerváltozás jelentőségére a magyarországi divatkultúrában. Ez azért lényeges, mert a határok megnyílása elindította a világmárkák beáramlását országunkba, s ezzel elindult az imént Buffontól idézett szállóige - ha lassacskán is, de - gyakorlati megvalósulása a magyar társadalomban. Az embereknek lehetősége nyílik az egyéniségüknek, életvitelüknek megfelelő ruhatár kialakítására. Az addig "más világként" látott nagybetűs Nyugat közel jött a kelet-európai emberhez, akinek lehetősége nyílt, hogy megvalósítsa az elérhetetlen életstílust - ha másként nem, legalább a külsőségekben. A térség emberére jellemző, hogy önmagát és másokat az alapján kategorizál, hogy mit visel, milyen mobilja van, milyen autóval jár, emiatt a divat és stílus fajsúlyosabb önkifejező eszköz hazánkban. Érdemes elgondolkodnunk azon, hogy hazánkba elsősorban a hivalkodó monogrammokkal, és motívumokkal apelláló brandek jöttek be, s bizonyára szerepet játszott ebben a divat iparban is jellemző előzetes piackutatás. Félreértés ne essék, nem a minőség és időtállóság letéteményeseinek számító nagy márkák iránti elkötelezettséggel, az ilyen jó értelemben vett márkahűséggel van a baj: az ember mondja meg, kicsoda is ő, és válasszon ez alapján, s ne fordítva, hogy egy márkajelzés jelentse az identitása margóit. Itt jegyeznénk meg: az alacsony jövedelem, és a - hazánkban igenis létező - "márka-kultusz" közti áthidalhatatlan szakadék fölött próbál hídként átnyúlni a márkás ruhák hamisítása. Ez a kereslet ilyen értelemben generálja a kínai piacok hamis ruhákat ajánló "részlegének" kínálatát.

Az Andrássy út (fotó: Kiss
Péter Attila)
Az Andrássy út (fotó: Kiss Péter Attila)

Visszatérve a márkák hazai jelenlétéhez, valóban, az utóbbi években bővült a kínálat, s Budapest felkerülhet a világ divat térképére. Az Andrássy úton sorra jelennek meg a luxusmárkák szalonjai, 2005 óta itt van, s nem régen új üzletbe költözött az olasz Ermenegildo Zegna, nem sokkal utánna a Louis Vuitton, a Burberry, a Christian Dior, a Gucci, D&G, vagy a Roberto Cavalli bukkant fel. Ezek a luxus kategóriás márkák, melyek üzleteiben csak kevesen engedhetik meg a vásárlást honfitársaink közül. Például teljesen Zegna-ba öltözni az elegáns darabokból meghaladja az egy millió forintot, hiszen egy öltöny kb. 420 ezer forint, egy ing 50 ezer forint körül mozog, a cipő 90 ezer, a nyakkendő 30 ezer, az öv ugyanennyi, egy kabát minimum 330 ezer forint. A sportos, Z Zegna modellekből már úgy' 350 ezerből is kihozható egy szett. A Burberrynél például egy nyakkendő szintén 30-40 ezer forint, egy férfi ballonkabát pedig 400 ezer. Ezen luxusmárkák megjelenése természetesen alapvetően nem változtatta meg a magyar öltözködési kultúrát, csupán aki eddig külföldön vásárolta meg az ilyen darabokat, már itthon is megteheti.

Az Ermenegildo Zegna öltönyei
a legfelsőbb minőséget képviselik
Az Ermenegildo Zegna öltönyei a legfelsőbb minőséget képviselik

Ugyanakkor ott vannak a felső középkategóriás üzletek, többek közt a Hugo Boss vagy a Tommy Hilfiger a Deák Ferenc utcában, más nevén a Fashion Streeten. Ezt a kategóriát kínálják az ún. multibrand üzletek is, mint a Peek&Cloppenburg az Arénában, és testvérüzlete, a Van Graaf, mely nem régen nyitott az Alleeban - itt többek közt Armani, Calvin Klein, Ralph Lauren és Paul&Shark darabok kaphatóak. Utóbbinak korábban még volt saját üzlete a Váci utcában, de furcsa módon nem volt meg az elegendő számú érdeklődő, holott például a Paul&Shark azon kevés gyártók egyike, aki valóban örök garanciát vállal ruháira. Érdekes, hogy míg világviszonylatban az imént felsorolt cégek darabjai a felső középkategóriát jelentik, itthon még mindig a felső, mondhatni "elérhetetlen" csoportba soroljuk őket. Ez talán abból is fakadhat, hogy az elmúlt évek szinte egy csapásra hozták a luxus kategóriájú brandeket hazánkba, előtte pedig éveken át a felső-középkategóriás áruk jelentették a csúcsot. Aki a méltán nagyágyú Hugo Boss-ban szeretne járni, annak egy öltönyre 160 ezer forintot, egy női kosztümre 190 ezret kell szánnia. Inget 30 ezerért, blúzt 50 ezerért vásárolhatunk, táskát hölgyeknek 180 ezerért, uraknak több tíz ezerrel kevesebbért. Farmert, nadrágot 40 ezer forintért kapunk. A Ralph Lauren kollekcióiból 3-400 ezerbe kerül egy-egy öltöny, egy ing 25 ezerbe, egy póló - a hímzéstől függően - 20 és 40 ezer forint között mozog. Furcsa, hogy a Ralph Lauren egy kedvelt, és keresett márka itthon, mégsincs saját üzlete. Egyébiránt a hölgyeknek szánt darabok egyik gyártónál sem amiatt kerülnek többe, mintha a szebbik nem képviselőit könnyebb lenne rávenni a vásárlásra, hanem mert a nekik szánt darabok szabása bonyolultabb, és drágább, finomabb anyagok felhasználásával készülnek.

A középkategóriát képezi nálunk a Marks&Spencer, mely hazájában, Angliában elsősorban élelmiszer üzletláncként funkcionál. Kiváló minőségű darabokat kínálnak, elsősorban a klasszikus stílus kedvelőinek. Egy itteni vásárláshoz elég "már" 100-120 ezer forint is, hogy valaki kompletten felöltözzön.

Itthon a fiatalok kedvelt
üzlete az átlagember számára is megfizethető H&M
Itthon a fiatalok kedvelt üzlete az átlagember számára is megfizethető H&M

A divatipar ma már leginkább a fiatalokra épít: ők azok, akikben eleven a "másságra" törekvés, vagyis élesen el akarják különíteni magukat az előző generációktól. A fiatalok ilyentén törekvései egyrészt befolyásolják a divat alakítását, generálják az új kollekciókat, majd ők maguk lesznek ezáltal befolyásoltak. Itthon általuk a leginkább kedvelt - és megfizethető - üzletek például a H&M, a Zara, a Bershka, vagy a csak hölgyeket kiszolgáló Stradivarius. A stílusos, trendi megjelenést a fiatalság körében hazánkban az innen származó darabok jelentik. Több statisztika szerint minden harmadik középiskolás és minden ötödik huszonéves egyből megveszi a legújabb darabokat, míg a teljes népességnek csupán nyolc százaléka teszi ugyanezt. A nem prémium, de minőségi márkák legfőbb lelőhelyei ma a plázák, bár például a Gant vagy a Lacoste ezeken a helyeken is jelen vannak. Folyamatosan bővül a kínálat, s szinte már bárki megtalálhatja a számára legmegfelelőbb, trendi és jó minőségű ruházatot, egyre pénztárca kímélőbben.

Hazánk divat és stílus körképét egy cikk kereteibe lehetetlen összefogni, mégis a teljesebb kép érdekében fontos megjegyeznünk, hogy itthon - szerencsére - továbbra is megvan az igény a méretre szabott darabokat kínáló vállalkozásokra. Ez a klasszikus, polgári divat tovább élését jelenti, mely mindig is jellemezte Budapestet. A belváros apró utcái rejtik magukban azokat a műhelyeket, ahol méretre készítik a cipőket, vagy éppen úri szabóságok működnek. A méretre szabott öltönyök értéke nem csak az egyediségükben rejlik, hanem mert ezeket általában a megrendelőjük egyéniségéhez, jelleméhez és karateréhez igazítják, és nem feltétlenül az aktuális trendhez. Ezek fazonára úgy' 200 ezer forint körül mozog, az anyagokat pedig neves anyag gyártóktól (pl. Cerutti, Zegna, stb.) is be tudják szerezni. Összehasonlításképpen: egy konfekció Armani öltöny kb. 160 ezer forint, ebből a méretre készült verzióért már két és félszer ennyit kell fizetnünk. Ne feledkezzünk meg a kézzel varrott, cipész mesterek által készített lábbelikről sem. Ez valóban igazi luxus, de ha összehasonlítjuk a minőséget és az árat a boltban kapható, ugyancsak minőségi darabokkal, a mérleg nyelve a kézzel készült darabok felé billen. A méretvételtől, és a kaptafa készítéstől számítva hozzávetőleg egy hónap alatt el is készül egy egyedi darab, és 100-120 ezer forintba kerül. Időtállósága pedig nem csupán években mérhető.

Óraüzletek az Andrássy-n
Óraüzletek az Andrássy-n

Annak, hogy Budapestet igenis, számontartják nemzetközileg a divatvilágban, ékes bizonyítéka a luxus ruházati üzletek mellett az egyéb luxus cikkeket kínáló szalonok. Bár a Barakka Diamond szalonjában egy ideje lehetett kapni, az Andrássy úton pár éve nyitott a Vertu egy saját szalonnal. A Nokia Corporation tagja kínálja a világ legdrágább sorozat gyártású mobiltelefonjait, másfél és négy millió forint közötti áron. Nem is gondolnánk, de egyes információk szerint itthon évente 300 darabot (!) adnak el belőle - nyílván ebbe beletartoznak nem csak a honfitársaink, hanem az ide látogatók által vásárolt darabok is. A tökéletes megjelenéshez ma már nem elég csupán egy jó öltöny, s a megegyező színű kiegészítők (öv, cipő, táska), a divat fogalmába ma már nem csak a ruhatárunk darabjai férnek bele. Hazánkban is egyre inkább tendenciává válik, hogy - mivel a karóra sokat elárul a viselőjéről - erre is ügyelnek az emberek. A legtöbb nagy svájci gyár modelljeit viszonteladónál lehet megtalálni, ilyen a Vacheron Constantin, az IWC, a Jaeger leCoultre, a Panerai vagy éppen a Breitling. Ezeket eddig külföldi utakon, a határon túl lehetett csak megvásárolni, de jónéhány éve itthon is van erre lehetőség, s ami a legfontosabb, nincs különbség a hazai és nemzetközi árak között. A Breitling modelljei átlagban 600 ezer és 1,8 millió forint között mozognak, a Breitling for Bentley kollekció darabjai 2,5 milliótól kezdődnek. Jó hír, hogy a legismertebb svájci gyár, a Rolex saját szalonnal van jelen hazánkban. A Vörösmarty téren található la Boutique Suisse a kiváló műszerek egyedüli forgalmazója. Szintén saját üzlete van a Tag Heuernek és az Omegának - természetesen az Andrássyn.

Rövid áttekintésünkből kitűnhet, hogy hazánkban ismét kezd nőni az igény a minőségi divatra és megjelenésre, nem csak a fiatalok körében. Ettől függetlenül Magyarországra inkább igaz az, hogy a kínálat határozza meg a keresletet. Kezdve az alsó középkategóriás üzletek csupán pár szezonig tartós darabjaitől, a masszív, sokáig hordható felső kategórián át, egészen a luxus darabokat kínáló szalonokig, minden szegmens képviselteti magát hazánkban. Tessék csak válogatni, hiszen van miből, de ne feledjük: Le style est l'homme męme.

Kapcsolódó cikkek
Az Andrássy út nevének hallatán mindenkiben feldereng valamilyen emlék. Egy nyár esti séta az Operánál, halk sóhajok a kirakatok előtt, karácsonyi díszbe öltöztetett fák a fehér hóban, egy piros Vespa, a megállíthatatlanul hömpölygő tömeg, arcok, árnyak, színek, illatok. Budapest ütőerét tapintjuk ilyenkor.
A Mercedes-Benz Fashion Week egy olyan rangos esemény a divat világában, ami lehetőséget nyújt a német és nemzetközi divattervezőknek, hogy bemutathassák a legújabb kollekcióikat. Ezen rangos eseményen idén a hajas babáktól kezdve az üzletasszonyokon át a zombikig mindenki megjelent - tiszta halloween volt.
A budapesti Louis Vuitton szalonban jártunk, az Andrássy út 24 szám alatt, az Opera mellett. Bármiről is dalolnak az Operában és bármely darabot is játszanak, olyan csodás szólamokban nem tudnak megszólalni, mint a Louis Vuitton előkelő polcain helyet foglaló csodás darabok. 
Tavaly december 4-én megnyitott a várva várt D&G boutique az Andrássy út 33. szám alatt! A rég várt megnyitóról eddig csak álmodtak a nemzetközi luxuscikkek szerelmesei, mára azonban mindenki nagy örömére a D&G store tökéletes valóság itt Magyarországon is. 
9,764,400 Huf / 31,600 Eur
2,552,340 Huf / 8,260 Eur
Rajongsz Kristenért? Szeretnél üzenni neki? Rajtunk keresztül írhatsz kedvencednek!
A Trendmagazin tavaly már bemutatta az Andrássy úton található Zegna szalont. A cikk nagyon nagy visszhangot váltott ki, éppen ezért úgy láttuk, van értelme egy újabb interjúnak is ebben a témakörben. Kolozsvári Zsuzsával, az Ermenegildo Zegna üzletvezetőjével Hennel Ádám beszélgetett.
Hennel Ádám a Fix HD magazin műsorában beszélt a Trendmagazinról, valamint a jövőbeli tervekről.
Szólj hozzá te is!

Ahhoz, hogy hozzászólhass a cikkhez, előbb be kell jelentkezned. Ha még nem regisztráltál, az alábbi adatok megadásával megteheted, a hozzászólásod pedig egyből megjelenik az oldalon.

Kép beillesztése: http://domain.hu/kepneve.jpg - egy hozzászólásban több kép is elhelyezhető!

Mennyi 6 és 4 összege?
Ez védelmi célokat szolgál, szimplán írd be a fenti összeadás összegét!
avatar
Andras74
-
2011.02.04. 16:35
259
Toma & Tompi ! Igazatok van.A magyar minimálbérhez vagy átlag fizetéshez képest a Zara nem az olcsó hanem a közép kategóriába tartozik...de azért érdemes az árakat jobban megnézni.szerintem mint az alsó mint a közép , mint pedig afelsö kategóriának is több szintje van. FÉRFI ING ÁRAK : Zara 25-35€ , Tommy H. 80-100€ , H. Boss 120-150 € , Burberry 160€ , E.Zegna 200€ , G.Versace 270€ töl felfelé , Gucci 300€ tól felfelé...
A Zara (made in spain) Spanyolországban kb 15%-kal olcsóbb mint Magyarországon.
Amúgy érdemes a leárazásoknál vásárolni...minden sokkal olcsóbb!
avatar
Toma | Fashion Guru
-
2011.02.04. 12:20
258
hát...pl szerintme a magyar átlagembernél az bőven nem :D
avatar
Tompi | Fashion Guru
-
2011.02.03. 19:42
257
Hát ezaz Toma, nem a Zara az olcsó kategória, bár attól függ honnan nézzük :D
avatar
Daws0n
-
2011.02.03. 14:36
256
A Zara az kb a középkategória nem?
avatar
KirschnerDavid
-
2011.02.03. 12:51
255
javorszarvas: Köszi a tippet, egyébként pont ennek a cikknek az írása közben ötlött fel bennem is ez a gondolat. Mivel 2 egyszerre nem ment, csupán belecsempésztem pár sort erről a kérdésről... :)

Az \"olcsóbb márkák\" kapcsán amivel én nem értek egyet az az, hogy pl. a Zara szerintem sok darabérttöbbet kér el, mint amit ér a minőség emiatt...
avatar
Toma | Fashion Guru
-
2011.02.03. 11:39
254
mindenki imádja a nőket :P
Bár...nem tudom nekem gondjaim vannak ezekkel az olcsó kategória stb dologgal meert szerintem nem Zara és társainál kezdődik az olcsó kategória, szerintme az átlagember nagyrésze nem engedheti meg magánka az ilyet
avatar
javorszarvas
-
2011.02.03. 00:18
253
Kéne írnotok egy cikket a politikusaink öltözködéséről. :)
avatar
greenclub
-
2011.02.02. 09:24
252
hajrá nők!!! :P
avatar
Andras74
-
2011.02.02. 09:05
251
Hát szerintem...ha megnézzük az olcsóbb márkák (Zara,Mango,Massimo Dutti,Benetton,Espirit...stb) kollekcióit , nagyob és jobb választékú a nöi részleg mint a férfi ruházati részleg....Viszont a nök megérdemlik!...Ímádom a nöket!!!!!!
avatar
chloe
-
2011.02.01. 21:55
250
nemazért de nekünk sokkal nehezebb jó alkalmi göncöt találni mint a pasiknak az árról már nem is beszélve!
avatar
Oliv3r
-
2011.02.01. 21:17
249
Hát ja, a nőknek ebben is könnyebb. :D
avatar
KirschnerDavid
-
2011.02.01. 21:15
248
kedves sweetie: Igazad van, bár azt gondolom, hogy ha valaki ügyesen válogat össze néhány darabot (korának, alkatának, színtípusának megfelelőt) komolyabb márkák közül, akkor azokat tudja úgy viselni, hogy nem kelt egyhangú benyomást. De az tény, hogy ha egy férfi normálisan akar kinézni, nem vehet fel akármilyen ruhát, ellenben egy hölgynek könnyebb úgy is csinosnak lennie, hogy nem feltétlen a \"komolyabb márkák\" kínálatát viseli.
avatar
sweetie
-
2011.02.01. 17:33
247
KirschnerDavid: az ápoltság meg a stílus tényleg nem pénzkérdés! viszont ha vaalki fogékony ezekre akkor előbb utóbb érdeklődni fog a jobb márkák iránt és onnantól már komoly pénzkérdéssé válik az ügy :)
avatar
Ricsiboy
-
2011.01.31. 17:59
246
Andras74! az nem ma lesz :(
avatar
Torpedo
-
2011.01.25. 15:29
245
Erről már régebben is beszéltünk itt, hogy erre a régióra nem is bagóznak a nagy cégek, sok esetben még annak is lehet örülni ha beér a termék, az meg szinte természetes hogy nem normális áron.
avatar
Andras74
-
2011.01.25. 10:00
244
tSas!

...majd akkor lesz vége ennek a negatív megkülönböztetésnek amikor a magyar gazdaság és a fizetöképes kereslet olyan(magas) szinten lesz mint egy nyugati országban......tehát még várni kell...jócskán...
avatar
tSas
-
2011.01.24. 18:19
243
ezt már én is megtpasztaltam András. Több boltban is előfordult mikor kerestem valamit a válasz: \"magyarországra ez nem is fog érkezni\"...

mikor lesz vége ennek a negatív megkülönböztetésnek??
avatar
Andras74
-
2011.01.24. 10:01
242
üdv Tompi! Nem csak a ruhaiparban van ez igy sajna hanem a samponoknál,szappanoknál, fogkrémeknél is.Amúgy az itthon kapható samponoknál,szappanoknál ,wc papir, testápolóknál is lehet látni már a feliratokon hogy Magyarország melyik blokkba(2. Kelet EU) tartozik és igen is érezni lehet a minöségi különbséget(már aki próbálta ugyan azt a terméket nyugat európai országban).

Élelmiszer ipar : Egy ismerösöm Pick téli szalámit exportál Nyugat Európába és az USA-ba és mondja hogy a szalámik amelyek exportra mennek jobb a minösegüek mint amit az itthoni közértekben lehet kapni. Viszont erre van magyarázat : A Pick téli szalámit amit egy bécsi,salzburgi,new yorki közértben,hentesnél lehet kapni azt jóval drágabban adják (a szállitási költségtöl függetlenül) mint a Magyar közértekben.

Hát ez van.....sajna...le vagyunk osztályozva....
avatar
Tompi | Fashion Guru
-
2011.01.23. 18:19
241
\"Egy ruhákkal foglalkozó ismerösöm mondta hogy a gyártók 3 területre osztályozzák(minöségileg) az országokat\"

Ha ez így van az nagy szemétség... :/
avatar
Andras74
-
2011.01.23. 09:51
240
Az én tapasztalatom az hogy még csak 20 év telt el a rendszerváltás óta és mint izlésben,mint pedig fizetöképes keresletben el vagyunk még jócskán maradva. Emellett híába jelenik meg egyre több világmárka Magyarországon de hozzánk (nem minden esetben!) de a modellek,ruhaipari termékek gyengébb minöségü változata jelenik meg.Egy ruhákkal foglalkozó ismerösöm mondta hogy a gyártók 3 területre osztályozzák(minöségileg) az országokat : 1: USA+Nyugat Európa+Japán , 2 : Közép Kelet+ Kelet Európa , 3 : Latin America + Dél Kelet Ázsia + Afrika , és e szerint szállitják 3 különbözö minösegben a modelleket.
Emellett itthon (az ÁFA végett) sok esetben drágábbak a modellek mint sok Nyugat Európai országban és alacsony a választék.Mindenböl...v legalábbis sok méretböl nagyon keveset hoznak be.
Nekem pl 40,5-41 (kicsi) lábam van.Nagyon nehezen kapok cipöt Magyarországon a méretemben ami tettszik is.Ezért sok esetben Bécsben vagyok kénytelen vásárolni.
avatar
DaNi
-
2011.01.20. 01:27
239
Azon sztem nem kell csodálkozni hogy sok a külföldi vevő, mivel az ilyen üzletek többnyire a belvárosban vannak, ahol eleve sok a túrista.
avatar
Attilaa
-
2011.01.18. 18:09
238
Köszi előre is.
avatar
biropeti | Fashion Guru
-
2011.01.18. 18:01
237
Szia Attilaa!

Van egy barátom aki tud egy jó szabót, majd megkérdezem a címét neked.
avatar
Attilaa
-
2011.01.18. 17:42
236
Tudtok valami jó szabót budapesten aki jó áron letudna szűkiteni szövetkabátot?
avatar
Balumsn
-
2011.01.18. 13:21
235
Attól fugg hol..? Egy Zegnaban biztos minimum 20-30% kulfoldi.
avatar
Barbie
-
2011.01.17. 22:20
234
hát ezt nehéz lehet megmondani, de én elég gyakran találkozok németül meg angolul beszélő emberekkel ruhaüzletekben..
avatar
Attilaa
-
2011.01.17. 22:18
233
10-15%nál biztos nem több
avatar
Daws0n
-
2011.01.17. 21:35
232
Srácok! Szerintetek %-os arányban a luxusboltokban vásárlók mekkora aránya lehet külföldi?
avatar
KirschnerDavid
-
2011.01.17. 12:57
231
Valóban probléma, hogy sokaknak nincs meg a megfelelő jövedelme ahhoz, hogy minőségi márkákat válasszon, de személyesen ismerek olyan embert, aki - bár nem jómódú - mégis, mindig tiszta, és igényes darabokat visel. Az, hogy \"ez nem pénzkérdés\" nem teljesen igaz, hisz\' van, amit csak pl. a Zegna gyárt le úgy, ahogy kell. Ettől függetlenül lehet az embernek igénye, ízlése akkor is, ha nincs sok pénze ruhákra... Ha valakinek nincs ízlése, meg igénye, azt a magasabb életszínvonal sem adja majd meg neki...
avatar
zZz
-
2011.01.16. 19:07
230
DrFly: hat az en tanaraim eleg topisan oltoznek.. jo van egy, a tesitanar aki Hilfigerbe, de nekik van vallalkozasuk, nem a tanari fizetesebol veszi :)
Versace ingek félár alatt
A Dress for Less folyamatosan frissülő kínálatában megjelent néhány ing a Versace-tól.

Legfrissebb hozzászólások
26
Vapiano – Egy falat...
villo, 2017.06.18. 20:48
7
A pápai pilóták egyedi...
Robcsi001, 2017.05.12. 19:39
1
Mi történt Taylor Lautner...
DaveLee, 2017.01.10. 23:10
9
Kalifornia megelőzte...
szzol, 2016.12.22. 23:37
2
George R. R. Martin beszólt...
Corall, 2016.11.07. 23:51
29
Tini vagyok, hogyan...
barbarakovacs, 2016.10.06. 09:29
Idén sem lesz hiány új karórákból, erről a bázeli órakiállítás gondoskodik. Folyamatosan frissülő cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
Idén érkezett el 40. évfordulójához a Patek Philippe legnépszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletére két különleges verziót jelentettek be.
René Weber elemzéséből kiderül, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusórák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállítás is számtalan újdonságot tartogat a luxusórák rajongóinak. Folyamatosan frissülő cikkünkben a legérdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velünk!
A nyolcvanas évek derekán több terror támadás is történt, de elindult a világsztárokat tömörítő USA for Africa project is.