A videojtkok szemet vetettek a kasszasikernek szmt mozik piacra is
Merre halad a jtkipar?
19 hozzszls
Kocsis Katica    2013.11.30

Az elektronikus játékok története egészen a múlt század közepéig nyúlik vissza: ennek egyik legkorábbi példája az 1947-es Katódsugárcsöves Szórakoztató Eszköz, amit a radartechnológia inspirált és lényegében egy rakéta röptét szimulálta, amit a képernyre rajzolt célokba kellett irányítani. Azonban ekkor a játékipar fejldésének komoly gátja volt: a számítógéppel történ interakció korlátokba ütközött a gépek mérete miatt. A személyi számítógépek megjelenésével azonban rohamos fejldésnek indult a a videojátékok piaca is, és a szoftveripar a gazdaság egyik húzóerejévé vált. De hogyan is jutottunk el idáig? És merre tart most a fejldés?


A kezdetek

A konzolos videojátékok és a hálózatokon játszott alkalmazások skora az 1960-as évekre tehet. 1961-ben jelent meg az azóta kultikussá vált Spacewar!, amit az MIT három hallgatója fejlesztett ki amolyan unalomznek. Egy hatalmas PDP-1 típusú számítógépen két rhajó egymás elleni harcát szimulálták. A játékszabályok egyszerek, átláthatók voltak: csak a gravitációs meznek nem volt szabad nekimenni, és sikerrel kellett kitérni az ellenfél lövései ell. A konzolos játékok valamivel késbb jelentek meg: 1966-ban Ralph H. Baer azzal az ötlettel állt el, hogy TV képernykön megjeleníthet interaktív játékokat kellene létrehozni. Felfedezték a videojátékokban rejl üzleti potenciált és megszületett a Magnavox Odyssey, amit a Nintendo és a SEGA követett a hetvenes évek végén.

1972-ben jelent meg a
Magnavox Odyssey
1972-ben jelent meg a Magnavox Odyssey

Ekkor még a játékszoftverek szinte kizárólag a játékot fejleszt cég platformján futottak, azonban hamar rájöttek, hogy hatalmas üzleti lehetség van a szoftverfejlesztésben is: ekkor kerültek piacra az olyan legendás játékok, mint a Pac-Man, a Space Invader, a Donkey Kong vagy a Tetris. A videojátékok a 80-as évek végétl tömegesen elérhetvé váltak, így a popkultúra részeivé lettek. Felismerték a játékokban rejl üzleti lehetséget, így az árak jelentsen lecsökkentek, a verseny pedig felersödött.

A kiforrott játékipar

A 90-es évekre a hardverek egyre olcsóbbá váltak, így a személyi számítógépek az egyik legjelentsebb videojáték platformmá ntték ki magukat. Fleg a fiatalok körében voltak népszerek a PC-s videojátékok és a konzolok, a felntteket ezek a dolgok már nem igazán mozgatták meg, hiszen az gyerekkorukban ehhez hasonló nem létezett, így nem is tudtak azonosulni a videojátékokkal. A fiatalok viszont annál inkább, tehát a játékok is leginkább ket célozták meg.

Nagy áttörést jelentett az 1993-94-ben megjelen World Wide Web, a www, ami az online játékok elterjedését is megalapozta. Kereskedelmi forgalomba kerültek az els online multiplayer játékok, tehát a videojátékok egyfajta közösségi felületté is váltak. A játékkonzolok is piaci hódításba kezdtek: az Atari után a SNES és a Sega Megadrive igazán zseniálisnak számított a piacon, majd jött a PSX és a N64 a három dimenzióban megvalósított játékokkal.

A Nintendo 64 nagy ttrst
hozott
A Nintendo 64 nagy ttrst hozott

A 2000-es években eszméletlen teret hódított el magának a játékipar mind az online szoftverek, mind a konzolos alkalmazások tekintetében. Az évtized második felében megnövekedett a Flash játékok népszersége, amihez nagyban hozzájárult a Flash technológia fejldése és a szélessávú internetkapcsolatok számának növekedése világszerte. Megjelentek a közösségi oldalakra írt online játékok is, amik közül talán a legnépszerbb a Zynga cég Farmville játéka volt.

A konzolok is alaposan megváltoztak: ntt a grafikai teljesítményük, jól használható internettel, Blu-ray lejátszással rendelkeznek és 3D-s játékélményt kínálnak. Ezek elterjedésének köszönheten egyre gazdagabb, kidolgozottabb látványvilágú játékokat hoztak létre. A konzolok esetében az online üzemmód megjelenésével a PC-s játékok némiképpen visszaszorultak, de a szakértk szerint ezek sem fognak eltnni, hiszen egy a PC-s játékkultúra is igen ers. Emellett nem feledkezhetünk meg az okostelefonokra írt játékokról sem, ezek fejldése is hatalmas, persze a játékrajongók állítják, hogy itt a játékélmény messze nem ugyanaz, mint egy konzolon vagy PC-n.

Merre tovább, játékipar?

Az innováció az összes platformon folyamatos. A technológiai fejldésnek köszönheten a videojátékok is egyre életszerbbé válnak, grafikájuk és látványviláguk is kifinomultabb lesz. A játékoknál a fontos szempont a közösségi jelleg: az online felületnek köszönheten a közös szórakozáson túl a játékélmény egyre jobb megoszthatósága is fontossá válik. Megfigyelhet tendencia a casual gaming diadala is: ezek a videojátékok gyors meneteket, instant sikerélményt, adrenalin löketet kínálnak - a világ annyira felgyorsult, hogy az idsebb generációnak nincs sok ideje a játékra. Persze k is szeretnek játszani: nekik készülnek az akár 8 óra alatt is végigvihet alkotások.

Megrkezett a Playstation 4
Megrkezett a Playstation 4

A játékipar lassan Hollywoodot is magába szippantja: a játékok és a filmek közötti határvonal folyamatosan vékonyodik. A játékok egyre szebbek, egyre valóságosabbak, történetüket sokszor egy kalandfilm is megirigyelhetné. Sikerük a látványos jelenetezésen és a filmszer prezentációkon alapszik. A videojátékok tehát szemet vetettek a kasszasikernek számító mozik piacára is, de manapság sikeres videojátékok is idvel visszakacsintanak ránk a mozivászonról.

Ki kell tehát ábrándítani azokat, akik a játékipar haldoklása mellett érvelnek. Az iparág felfutóban van, a Gartner piackutató cég 2013-as elemzése is ezt támasztja alá. A becslések szerint a játékipar szoftverekbl, konzolokból, mobil és internetes játékokból befolyó bevétele 2015-re meghaladja a 110 millió dollárt. És ha ez bekövetkezik, akkor a zene- és filmipart is maga mögé utasítja... 


Hennel Ádám is részt vett azon a rendezvényen, ahol az ország legtehetségesebb fodrászai mutatták be munkáikat.
Az utóbbi idben számtalan kérdés merült fel a Trendmagazinnal kapcsolatban, amikre most megérkeztek a válaszok!
A Trendmagazin tavaly már bemutatta az Andrássy úton található Zegna szalont. A cikk nagyon nagy visszhangot váltott ki, éppen ezért úgy láttuk, van értelme egy újabb interjúnak is ebben a témakörben. Kolozsvári Zsuzsával, az Ermenegildo Zegna üzletvezetjével Hennel Ádám beszélgetett.
avatar
robi
-
2014.01.03. 04:47
19
Danton: ht tolja az fix xD n ennyire nem lennk fan, de mind2 j konzol tetszik, vicces amikor agyon fikzzk egymst a kt tbor - mikzben olyan nagy klnbsg mi lenne..?
avatar
DaNi
-
2013.12.23. 21:52
18
de durva :D azr ez a rajongs mr beteg :D
avatar
Danton
-
2013.12.23. 15:27
17
PS4 unboxing :DDD

avatar
Szeki
-
2013.12.19. 18:16
16
Tommygtc: ezzel n is gy vagyok, mr a knykmn jn ki hogy milyen j engine, mennyire szp stb. Inkbb a jtklmnyt kne fejleszteni.
avatar
Shadow88
-
2013.12.09. 19:08
15
Ha n vennk j konzolt tuti csak jtekra hasznlnàm, de ezzel valszeg gy van a tbbsg is :)
avatar
suvitomi
-
2013.12.08. 11:38
14
Jah mi magyarok kimaradunk sok fcsrbl, de az mindig gy szokott lenni. :S N PS4-et vennk, de egyelre ez mg vrat magra. :D
avatar
mandark
-
2013.12.07. 17:44
13
n tavaly vettem hasznltan PS3-at, most azokra ptolom be a jtkokat, szerintem nem kell ezeket sem egybl megvenni, persze rlnk neki :) Nekem csak az fura, hogy most nagyon elmentek a tv/mdia irnyba, szerintem az lenne a lnyeg hogy berakjuk a lemezt / letltsk r a jtkot s mehessen is (de pl az elre streamels az nagyon j a ps-nl). Fleg hogy sok plusz neknk magyaroknak nem is hasznlhat.
avatar
duracell
-
2013.12.06. 23:25
12
Ricsiboy: En is igy vagyok vele, egyik nap Xbox fele huzok masik nap Playstation :D
avatar
Ricsiboy
-
2013.12.04. 19:10
11
Nekem sincs most egy konzolom se, de gondolkozok valamelyiken.. Mg nem tudok dnteni, meg fogok nzni jnhny tesztet :)
avatar
Attilaa
-
2013.12.04. 16:24
10
Nekem xbox 360am volt, de eladtam mert alig hasznltam.
Aprorp nincs valakinek egy Hearthstone btakulcsa? :D
avatar
NyariTamas
-
2013.12.04. 13:22
9
Corall, n nem mondhatnm hogy dsklok pnzben, de tudtam hogy idn meg fog jelenni a ps4 s ezrt mr v elejtl flreraktam r, nyron is besegtettem ismersmnl s az gy keresett pnzbl tudom megvenni a gpet meg mg 3-4 jtkot hozz.
avatar
Corall
-
2013.12.04. 01:50
8
J nektek.. n max lmodozhatnk egy Xbox One-rl :S
avatar
Alex89
-
2013.12.03. 11:13
7
PS4 nlam is ott lesz a fa alatt.. :)
avatar
bmx
-
2013.12.02. 19:06
6
Ez nekem is feltnt detty, ht... pr ve mg nem hittk volna hogy egyszer idig jutnak a gmek :D
avatar
detty
-
2013.12.02. 17:29
5
Lassan ott vagyunk, hogy a jtkipar csinltatja a filmeket promanyagknt. A rajzfilmeknl szinte mr teljesen ez van. Ha megnzzk itt a knlatot, a jtkok tbbsge kapcsoldik valami mozis/tvs megjelenshez http://bit.ly/jateknetjatek
Mondjuk n egy trsasjtkkal mg mindig jobban szeretek jtszani, mint konzollal, de ht kinek mi tetszik :)
avatar
Blackjack
-
2013.12.02. 09:40
4
Tommy: mondanl pldkat? Szvsz egyre jobbak,sszetettebbek a jtkok, pedig messze nem prblok ki annyit mint rgen. Nlam a fa alatt egy PS4 lesz, az tuti..:)
avatar
bmx
-
2013.12.01. 18:57
3
Nekem eddig PS2 volt, de most az j Xboxra fj a fogam :D
avatar
tommygtc
-
2013.11.30. 20:39
2
Az biztos hogy risit fejldtt/vltozott a jtkpiac technikailag, ms krds hogy sznvonalban sokszor alulmljk a rgi nagy eldket.
avatar
Karessz
-
2013.11.30. 19:36
1
PS4 on the way... :)
Tommy Hilfiger 'Ryder F09' farmer
A Tommy Hilfiger ezen farmere tökéletes választás a hétköznapokra. Sötétkék színe miatt szinte mindenhez viselhet, legyen az pulóver, póló vagy éppen ing.

Idén sem lesz hiány új karórákból, errl a bázeli órakiállítás gondoskodik. Folyamatosan frissül cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
Idén érkezett el 40. évfordulójához a Patek Philippe legnépszerbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletére két különleges verziót jelentettek be.
René Weber elemzésébl kiderül, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusórák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállítás is számtalan újdonságot tartogat a luxusórák rajongóinak. Folyamatosan frissül cikkünkben a legérdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velünk!
1986-ot egy negatív szimbólummá vált katasztrófa, a Csernobil-i atomreaktor robbanása árnyékolta be, az év egyik legnagyobb slágere a 'Rock me Amadeus' volt, Tom Cruise fszereplésével pedig a Top Gun hódította a mozikat.