A videojátékok szemet vetettek a kasszasikernek számító mozik piacára is
Merre halad a játékipar?
19 hozzászólás
Kocsis Katica    2013.11.30

Az elektronikus játékok története egészen a múlt század közepéig nyúlik vissza: ennek egyik legkorábbi példája az 1947-es Katódsugárcsöves Szórakoztató Eszköz, amit a radartechnológia inspirált és lényegében egy rakéta röptét szimulálta, amit a képernyőre rajzolt célokba kellett irányítani. Azonban ekkor a játékipar fejlődésének komoly gátja volt: a számítógéppel történő interakció korlátokba ütközött a gépek mérete miatt. A személyi számítógépek megjelenésével azonban rohamos fejlődésnek indult a a videojátékok piaca is, és a szoftveripar a gazdaság egyik húzóerejévé vált. De hogyan is jutottunk el idáig? És merre tart most a fejlődés?


A kezdetek

A konzolos videojátékok és a hálózatokon játszott alkalmazások őskora az 1960-as évekre tehető. 1961-ben jelent meg az azóta kultikussá vált Spacewar!, amit az MIT három hallgatója fejlesztett ki amolyan unaloműzőnek. Egy hatalmas PDP-1 típusú számítógépen két űrhajó egymás elleni harcát szimulálták. A játékszabályok egyszerűek, átláthatók voltak: csak a gravitációs mezőnek nem volt szabad nekimenni, és sikerrel kellett kitérni az ellenfél lövései elől. A konzolos játékok valamivel később jelentek meg: 1966-ban Ralph H. Baer azzal az ötlettel állt elő, hogy TV képernyőkön megjeleníthető interaktív játékokat kellene létrehozni. Felfedezték a videojátékokban rejlő üzleti potenciált és megszületett a Magnavox Odyssey, amit a Nintendo és a SEGA követett a hetvenes évek végén.

1972-ben jelent meg a
Magnavox Odyssey
1972-ben jelent meg a Magnavox Odyssey

Ekkor még a játékszoftverek szinte kizárólag a játékot fejlesztő cég platformján futottak, azonban hamar rájöttek, hogy hatalmas üzleti lehetőség van a szoftverfejlesztésben is: ekkor kerültek piacra az olyan legendás játékok, mint a Pac-Man, a Space Invader, a Donkey Kong vagy a Tetris. A videojátékok a 80-as évek végétől tömegesen elérhetővé váltak, így a popkultúra részeivé lettek. Felismerték a játékokban rejlő üzleti lehetőséget, így az árak jelentősen lecsökkentek, a verseny pedig felerősödött.

A kiforrott játékipar

A 90-es évekre a hardverek egyre olcsóbbá váltak, így a személyi számítógépek az egyik legjelentősebb videojáték platformmá nőtték ki magukat. Főleg a fiatalok körében voltak népszerűek a PC-s videojátékok és a konzolok, a felnőtteket ezek a dolgok már nem igazán mozgatták meg, hiszen az ő gyerekkorukban ehhez hasonló nem létezett, így nem is tudtak azonosulni a videojátékokkal. A fiatalok viszont annál inkább, tehát a játékok is leginkább őket célozták meg.

Nagy áttörést jelentett az 1993-94-ben megjelenő World Wide Web, a www, ami az online játékok elterjedését is megalapozta. Kereskedelmi forgalomba kerültek az első online multiplayer játékok, tehát a videojátékok egyfajta közösségi felületté is váltak. A játékkonzolok is piaci hódításba kezdtek: az Atari után a SNES és a Sega Megadrive igazán zseniálisnak számított a piacon, majd jött a PSX és a N64 a három dimenzióban megvalósított játékokkal.

A Nintendo 64 nagy áttörést
hozott
A Nintendo 64 nagy áttörést hozott

A 2000-es években eszméletlen teret hódított el magának a játékipar mind az online szoftverek, mind a konzolos alkalmazások tekintetében. Az évtized második felében megnövekedett a Flash játékok népszerűsége, amihez nagyban hozzájárult a Flash technológia fejlődése és a szélessávú internetkapcsolatok számának növekedése világszerte. Megjelentek a közösségi oldalakra írt online játékok is, amik közül talán a legnépszerűbb a Zynga cég Farmville játéka volt.

A konzolok is alaposan megváltoztak: nőtt a grafikai teljesítményük, jól használható internettel, Blu-ray lejátszással rendelkeznek és 3D-s játékélményt kínálnak. Ezek elterjedésének köszönhetően egyre gazdagabb, kidolgozottabb látványvilágú játékokat hoztak létre. A konzolok esetében az online üzemmód megjelenésével a PC-s játékok némiképpen visszaszorultak, de a szakértők szerint ezek sem fognak eltűnni, hiszen egy a PC-s játékkultúra is igen erős. Emellett nem feledkezhetünk meg az okostelefonokra írt játékokról sem, ezek fejlődése is hatalmas, persze a játékrajongók állítják, hogy itt a játékélmény messze nem ugyanaz, mint egy konzolon vagy PC-n.

Merre tovább, játékipar?

Az innováció az összes platformon folyamatos. A technológiai fejlődésnek köszönhetően a videojátékok is egyre életszerűbbé válnak, grafikájuk és látványviláguk is kifinomultabb lesz. A játékoknál a fontos szempont a közösségi jelleg: az online felületnek köszönhetően a közös szórakozáson túl a játékélmény egyre jobb megoszthatósága is fontossá válik. Megfigyelhető tendencia a casual gaming diadala is: ezek a videojátékok gyors meneteket, instant sikerélményt, adrenalin löketet kínálnak - a világ annyira felgyorsult, hogy az idősebb generációnak nincs sok ideje a játékra. Persze ők is szeretnek játszani: nekik készülnek az akár 8 óra alatt is végigvihető alkotások.

Megérkezett a Playstation 4
Megérkezett a Playstation 4

A játékipar lassan Hollywoodot is magába szippantja: a játékok és a filmek közötti határvonal folyamatosan vékonyodik. A játékok egyre szebbek, egyre valóságosabbak, történetüket sokszor egy kalandfilm is megirigyelhetné. Sikerük a látványos jelenetezésen és a filmszerű prezentációkon alapszik. A videojátékok tehát szemet vetettek a kasszasikernek számító mozik piacára is, de manapság sikeres videojátékok is idővel visszakacsintanak ránk a mozivászonról.

Ki kell tehát ábrándítani azokat, akik a játékipar haldoklása mellett érvelnek. Az iparág felfutóban van, a Gartner piackutató cég 2013-as elemzése is ezt támasztja alá. A becslések szerint a játékipar szoftverekből, konzolokból, mobil és internetes játékokból befolyó bevétele 2015-re meghaladja a 110 millió dollárt. És ha ez bekövetkezik, akkor a zene- és filmipart is maga mögé utasítja... 


A Twilight Saga óta világszerte ismerik a nevét, ám az így kialakult médiafigyelmet nem mindig viseli jól. Kristen Stewart idén április 9-én töltötte be a 21. életévét.
Rajongsz Kristenért? Szeretnél üzenni neki? Rajtunk keresztül írhatsz kedvencednek!
Hennel Ádám is részt vett azon a rendezvényen, ahol az ország legtehetségesebb fodrászai mutatták be munkáikat.
avatar
robi
-
2014.01.03. 04:47
19
Danton: hát tolja az fix xD én ennyire nem lennék fan, de mind2 új konzol tetszik, vicces amikor agyon fikázzák egymást a két tábor - miközben olyan nagy különbség mi lenne..?
avatar
DaNi
-
2013.12.23. 21:52
18
de durva :D azér ez a rajongás már beteg :D
avatar
Danton
-
2013.12.23. 15:27
17
PS4 unboxing :DDD

avatar
Szeki
-
2013.12.19. 18:16
16
Tommygtc: ezzel én is így vagyok, már a könyökömön jön ki hogy milyen új engine, mennyire szép stb. Inkább a játékélményt kéne fejleszteni.
avatar
Shadow88
-
2013.12.09. 19:08
15
Ha én vennék új konzolt tuti csak játekra használnàm, de ezzel valszeg így van a többség is :)
avatar
suvitomi
-
2013.12.08. 11:38
14
Jah mi magyarok kimaradunk sok fícsörből, de az mindig így szokott lenni. :S ÉN PS4-et vennék, de egyelőre ez még várat magára. :D
avatar
mandark
-
2013.12.07. 17:44
13
Én tavaly vettem használtan PS3-at, most azokra pótolom be a játékokat, szerintem nem kell ezeket sem egyből megvenni, persze örülnék neki :) Nekem csak az fura, hogy most nagyon elmentek a tv/média irányba, szerintem az lenne a lényeg hogy berakjuk a lemezt / letöltsük rá a játékot és mehessen is (de pl az előre streamelés az nagyon jó a ps-nél). Főleg hogy sok plusz nekünk magyaroknak nem is használható.
avatar
duracell
-
2013.12.06. 23:25
12
Ricsiboy: En is igy vagyok vele, egyik nap Xbox fele huzok masik nap Playstation :D
avatar
Ricsiboy
-
2013.12.04. 19:10
11
Nekem sincs most egy konzolom se, de gondolkozok valamelyiken.. Még nem tudok dönteni, meg fogok nézni jónéhány tesztet :)
avatar
Attilaa
-
2013.12.04. 16:24
10
Nekem xbox 360am volt, de eladtam mert alig használtam.
Aprorpó nincs valakinek egy Hearthstone bétakulcsa? :D
avatar
NyariTamas
-
2013.12.04. 13:22
9
Corall, én nem mondhatnám hogy dúskálok pénzben, de tudtam hogy idén meg fog jelenni a ps4 és ezért már év elejétől félreraktam rá, nyáron is besegítettem ismerősömnél és az így keresett pénzből tudom megvenni a gépet meg még 3-4 játékot hozzá.
avatar
Corall
-
2013.12.04. 01:50
8
Jó nektek.. én max álmodozhatnék egy Xbox One-ról :S
avatar
Alex89
-
2013.12.03. 11:13
7
PS4 nálam is ott lesz a fa alatt.. :)
avatar
bmx
-
2013.12.02. 19:06
6
Ez nekem is feltűnt detty, hát... pár éve még nem hittük volna hogy egyszer idáig jutnak a gémek :D
avatar
detty
-
2013.12.02. 17:29
5
Lassan ott vagyunk, hogy a játékipar csináltatja a filmeket promóanyagként. A rajzfilmeknél szinte már teljesen ez van. Ha megnézzük itt a kínálatot, a játékok többsége kapcsolódik valami mozis/tévés megjelenéshez http://bit.ly/jateknetjatek
Mondjuk én egy társasjátékkal még mindig jobban szeretek játszani, mint konzollal, de hát kinek mi tetszik :)
avatar
Blackjack
-
2013.12.02. 09:40
4
Tommy: mondanál példákat? Szvsz egyre jobbak,összetettebbek a játékok, pedig messze nem próbálok ki annyit mint régen. Nálam a fa alatt egy PS4 lesz, az tuti..:)
avatar
bmx
-
2013.12.01. 18:57
3
Nekem eddig PS2 volt, de most az új Xboxra fáj a fogam :D
avatar
tommygtc
-
2013.11.30. 20:39
2
Az biztos hogy óriásit fejlődött/változott a játékpiac technikailag, más kérdés hogy színvonalban sokszor alulmúlják a régi nagy elődöket.
avatar
Karessz
-
2013.11.30. 19:36
1
PS4 on the way... :)
Sötétszürke Emporio Armani napszemüveg
Aki szereti a nagyobb méretű, világosabb lecsével rendelkező napszemüvegeket, azoknak tökéletes választás lesz a képen látható modell.

Idén sem lesz hiány új karórákból, erről a bázeli órakiállítás gondoskodik. Folyamatosan frissülő cikkünkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
Idén érkezett el 40. évfordulójához a Patek Philippe legnépszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletére két különleges verziót jelentettek be.
René Weber elemzéséből kiderül, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusórák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállítás is számtalan újdonságot tartogat a luxusórák rajongóinak. Folyamatosan frissülő cikkünkben a legérdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velünk!
1986-ot egy negatív szimbólummá vált katasztrófa, a Csernobil-i atomreaktor robbanása árnyékolta be, az év egyik legnagyobb slágere a 'Rock me Amadeus' volt, Tom Cruise főszereplésével pedig a Top Gun hódította a mozikat.