Trendmagazin

Növekszik a luxuscikkek iránti kereslet

Idén nőtt a költekezési kedv a luxuspiacon

2010.10.30 | Molnár Gergely

A válság hatására világszerte csökkent az emberek költekezési kedve anyagi helyzetüktől függetlenül. A mélypont 2009-ben volt, addigra valamennyi kereskedelmi termék forgalma csökkent kisebb-nagyobb mértékben. Bár a recesszió hatása még mindig érezhető és a gazdasági folyamatokban jártas szakértők szerint egy újabb hitelválság réme is fenyegethet, mégis - az előzetes várakozásokkal ellentétben - 2010-ben nőtt a vásárlási, költekezési kedv a világon.

Ez jó hír, mert nemcsak azt mutatja, hogy valóban kifutóban van a gazdasági visszaesés hatása legalább rövidtávon, hanem feltehetően a luxuspiac eladási mutatóinak növekedése maga után vonhatja más piacok emelkedését. Több oka lehet a fellendülésnek, sok ország gazdasága felívelőben van, a fejlettebb államok kormányai munkahelyeket létesítettek, illetve megkönnyítették a magánvállalatok számára a nyereséges működést, így bátrabban bővítették alkalmazottaik számát. Úgy tűnik, a gazdagok megunták 2009-es ruhatárukat és a tavalyi Manolo Blahnik cipőiket. A fogyasztók bizalma jól láthatóan visszatért, jobban bíznak egy adott luxustermék megvásárlásának ésszerűségében és saját anyagi helyzetük jövőjében egyaránt.


A luxuscikkek eladási adatainak növekedése a világ minden részében érzékelhető, de eltérő mértékű növekedés tapasztalható a különböző kontinenseken. Egy tanulmány szerint 12 százalékkal nőtt az értékesítés az amerikai piacon, Ázsiában 22 százalékos, az európai vásárlók körében pedig 6 százalékos növekedés tapasztalható a 2009-es év drasztikus visszaesése ellenére. A világ legnépesebb országában is nőtt a kereslet a különböző luxustermékekre és prémiumszolgáltatásokra. A kínai gazdaság hipersebességgel tör fel, idén a világ második legnagyobb nemzetgazdaságává nőtte ki magát, eddig Japáné volt a második hely, de továbbra is az Egyesült Államok az első. Így egyre több kínai vásárló képes bekapcsolódni a luxuspiacra. Kína felemelkedésének természetes velejárója, hogy egyre több és több állampolgára engedheti meg magának, hogy turistaként bejárja a világot. A kínai turisták száma folyamatosan emelkedik már több mint egy évtizede.

További tény, hogy a nagy márkák globális eladási statisztikái nagyobb mértékben nőttek, mint a kisebb márkáké. Ennek több oka is lehet, egy nagyobb hálózattal rendelkező, több lábon álló, bejáratott márka hatékonyabban volt képes átvészelni a recessziót és ezzel együtt a tavalyi évi forgalom csökkenését, illetve a vásárlók is inkább bíztak egy ismerősen csengő márkanévben. Egy érdekes statisztikai tény, hogy a férfi ruhák eladása világszerte gyorsabban növekszik, mint a női. Nos, erre még a legképzettebb gazdasági szakemberek sem képesek választ találni. Ne hagyják magukat a jövőben, Hölgyeim!