Trendmagazin

Összeállítás autós órákról

Gyorsan telik az idő

2010.11.14 | Kirschner Dávid

Az órák világában ma már nem ritka, hogy egy-egy modellt bizonyos használatra terveznek, akár a vízállóság miatt népszerű búvárórákra gondolunk, akár a komplex számítások elvégzésére alkalmas pilótaórákra. Manapság a gyárak már a sebesség megszállottjainak is gondoskodnak kiváló időmérőkről, legtöbbször valamely autógyárral együttműködve.

Korábban a búvárórákról számoltunk be tematikusan, mostani cikkünkben az autózás és sebesség világához kapcsolódó időmérőkből tekintünk át néhányat, a teljesség igénye nélkül. A karra szerelhető stopperek, tachográfok nagyban megkönnyítik a megtett út, és az azalatt eltelt idő kiszámítását, így igen kelendőek azok körében, akik szeretik a száguldást.

Rolex Daytona

Kezdjük a sort a világ talán leghíresebb autós órájával, mely már nevében is egy híres autóverseny pályának állít emléket, ez pedig a Rolex Daytona. Az 1960-as évek elején jelent meg ez a modell, eleinte kis mennyiségben gyártották, egészen a nyolcvanas évekig, de mivel a vártnál jóval nagyobb volt rá a kereslet, a kilencvenes évek elején újabb szériát jelentettek meg, a kereslet kielégítésére. A 24 órás Daytona-i autóverseny fő szponzora évtizedek óta a Rolex – az autórajongó Paul Newman egy Daytona-i autóversenyen egy ilyen karórát viselt, s innentől kezdve a köztudat a színész nevével kötötte össze a karórát, holott ő hivatalosan a szintén autós kronográf, Tag Heuer Monaco követe volt. Az első széria tachográfja (mely körben, a tok rámáján helyezkedik el) még csak 300 mérföld per óráig, az újabb széria skálája pedig 400 mérföld per óráig van számozva. A Rolex egyetlen kronográf modelljét pár évvel ezelőttig nem látták el saját gyártású szerkezettel, hanem a Zenith El Primero nevű műszerének csökkentett lengésszámú, megerősített kiadású változata hajtotta meg. A jelenleg gyártott modellek már a Rolex saját gyártású, 4130-as kaliberű szerkezetét kapják. A Daytona egyébként egyike a Rolex azon kevés modelljének, melyet bőrszíjjal is megvásárolhatunk. Kapható acél, acél-arany, fehér-, sárga-, és rózsa arany kivitelben, megegyező anyagú szíjjal, hozzávetőlegesen kettő és félmillió forinttól, egészen hét millió forintig, anyagától függően.

Graham Mercedes GP Silverstone Chronograph

A klasszikus modellektől kicsit térjünk egy igazán modern darabhoz, ez pedig a nem régen bemutatott Graham Mercedes GP Silverstone Chronograph-ja. A Graham jó ideje szoros kapcsolatokat ápol az autósportok világával, ennek pedig több kreációban is bizonyítékát nyújtotta már, legutóbb az idei Forma 1 szezonban újonc Mercedes GP csapatnak dedikálva. Az óra masszív, 48 milliméteres átmérővel, felesleges körítések nélkül igen sportos benyomást nyújt. A 10 bar nyomásig ellenálló acéltokból karakteresen kinyúló funkciógombok klasszikus stoppereket idéznek, miközben a számlapot és a szerkezetet egy-egy zafírüvegen keresztül csodálhatjuk meg. A kör alakú tok belső peremén a 60-as beosztás mellett, egy 400 mérföld per óráig számozott tachográfot találunk. Visszafogottan idézik a színek a Mercedes GP istállójának világát, míg a 12-esnél elhelyezkedő segédszámlap piros mutatója erőt és sportosságot is sugároz. A tokban a Graham saját, G1735 jelű, 25 köves szerkezete mozog, 48 órányi járástartalékkal. Az acél tokhoz fekete, sportos, gumiabroncs mintázatú kaucsuk szíj csatlakozik, a számlap fehér és fekete karbon mintázatú lehet. A modellnek jelenleg az ajánlott kiskereskedelmi árát ismerjük, ami pedig 6400 svájci frank.

Omega Speedmaster Legend

Szintén a sebesség világához is köthető az Omega méltán híres Speedmaster sorozata, mely kissé ellentmondásos módon, egyben az első Holdat is megjárt óra a világon – történetesen Buzz Aldrin csuklóján tette ezt, ugyanis Neil Armstrong bent hagyta a Hold kompban a sajátját. Egyébként ez utóbbi tény nagyban belejátszott az 1957 óta gyártott modell sikerébe. A visszafogott, 42 milliméter átmérőjű kronográf több verzióban is létezik: a tachográf skálát megjelenítő lünetta mindig fekete, de a számlap lehet grafit színű, vagy barna is. A modell kapható acél és sárga arany kivitelben, acél, vagy éppen bőrszíjjal is. Az 2009-ben kiadott, Apollo 11 expedíció 40 éves évfordulójának tiszteletére kiadott modell pedig fehérarany. Az Omega Speedmaster Legend egy 44,5 milliméter átmérőjű, acél vagy kaucsuk szíjjal kapható igazi sport óra – erre a kockás zászlót idéző számlap, a piros-fekete-fehér trikolór árnyalatok is utalnak. A Speedmasternek azonban annak idején készült egy kifejezetten Michael Schumachernek dedikált modellje is, a többszörös világbajnok pilóta aláírásával, amit Racing névre kereszteltek.

Bugatti Centenaire Type 370

Bár nem utolsóként szerepel, mégis, minden bizonnyal összeállításunk legbizarrabb, ugyanakkor legszebb darabjai a Parmigiani által a Bugatti számára készült órái, a Bugatti Centenaire Type 370 (melyből csupán egyetlen egy létezik!), és a már sorozat gyártású Super Sport. Az első egy formabontó műszer, mely valójában egy fektetett henger alakú óra, melynek egyedülálló kialakítású szerkezetét hat, különböző méretű és formájú zafírüvegen keresztül csodálhatjuk meg. A tizennyolc karátos rozé tok 32 milliméter széles, 52 hosszú és 18 milliméter magas. A 37 köves, PF370.01 típusjelű szerkezet tíz napos járástartalékkal bír, a bőrszíját pedig külön a Hermés készíti. Az utóbbi, a „sorozat gyártású” Super Sport hasonló kialakítású, és sajnos 30 darabra limitált széria. A Bugatti Veyronja inspirálta az órát, mely csepp alakú, és részint szénszálas műanyagból készült, mintegy 372 alkatrészből, amihez a szintén a Hermés által készített bőrszíj csatlakozik. A tizennyolc karátos fehérarany tok 36 x 50 x 22.5 milliméteres, s minden oldalról zafírüveg borítja, láttatva a mesteri szerkezetet. Ha klasszikus értelemben szemléljük, az időt az óra „tetején” olvashatjuk le, ami ebben az eseteben az eleje – úgy van kialakítva, hogy a kormányt fogva meg se kelljen mozdítani a csuklónkat. Az órának talán az egyetlen hibája, hogy mindössze harminc szerencsés fizetheti ki érte a 260 000 dolláros vételárat.

Jaeger-LeCoultre AMVOX2 DBS Transponder

A Bugattihoz hasonlóan szintén nem tömegautó Aston Martinhoz gyártott, nem éppen tömegórát a Jaeger-LeCoultre, ez pedig az AMVOX2 DBS Transponder. Az óra egy műszaki csoda, ugyanis a kronográf funkcióját a zafírüveg 6-osnál és a 12-esnél való nyomkodásával lehet elindítani, megállítani vagy nullázni. A 427 alkatrészből (ebből csak 25 a számlap, és újabb 130 a tok alkotó elemei!) álló óra fejlesztése két évet vett igénybe, és azért szerepel egy óriási DBS felirat a számlapján, mert ehhez az Aston Martin modellhez készítették, de nem is akárhogy: az órában levő kis jeladó segítségével zárni és nyitni lehet az autót. Az óra funkciójának a kocsival való összehangolása a kereskedésben történik majd meg. Így már nyilván világos, hogy a 28 500 dolláros vételárat nem a sárga arany tok miatt kérik el. (Ha pedig valaki egy DBS-t is szeretne, annak segítség képpen megjegyezzük: ez plusz 240 000 euró lesz).

Tissot PRS 516

Amennyiben az előbbieknél elérhetőbb órát keresünk, a méltán híres svájci Tissot kiváló modelleket kínál számunkra. A Tissot évek óta elkötelezett a MotoGP iránt, mégis, a PRS 516 névre keresztelt sport-kronográf inkább autós óra, mely a hatvanas évek kronográfjait, és egyben az akkori sportautók hangulatát idézi. Az órában az ETA ismert 7750-es Valjoux szerkezete mozog. A műszer igen sportos és masszív, főleg, hogy 45 milliméter az acél tok átmérője. Oldalról T-betűt, egyébként egy klasszikus stopper gombját idézik a funkció gombok, a fekete lünetta pedig például az Omega Speedmasterről is ismert tachográf skálát jeleníti meg. A lyuggatott bőrszíj, vagy a lukas acél szíj fokozza a sportosságot, a zafírüvegen át leolvasható számlap fekete, vagy acél kivitelben elérhető. Az óra 100 méterig vízálló.

Oris TT 3

A BMW-Williams és az Oris közt is partneri szerződés áll fent, ennek gyermeke a TT 1-2-3 modellek. A TT 3 kronográf igen sportos vonalvezetésű, a masszív szíjtartó füleknek köszönhetően az óra a száguldást sugallja, kellő brutalitással. A két időzónás TT 3 kronográf titán-, fekete és vörös arany bevonattal készül, titánium tokkal, mely 100 méterig állja a vizet. A sötét, szénszálas számlapon jelenik meg az automata szerkezet stopper funkciója, hiszen az F1 világában fontos a rövid idő intervallumok mérése is. Az óra lünettája belül egy fekete tachográf skála, a külső pereme pedig a 24-es beosztást jeleníti meg, a két időzóna miatt. A korona masszív, a funkciógombok a régi stopperekre utalnak. Az Oris TT 3 kronográfja a kiviteltől függően 660 ezer forint és 860 ezer forint között mozog.

Breitling for Bentley Motors

Ha órákról és autókról is beszélünk egyszerre, nem hagyhatjuk ki a kifejezetten Bentley-hez gyártott Breitlingeket, mely sorozat a 126 éves óragyár legdrágább darabjait tartalmazza 2,5 millió forinttól egészen az egyedi gyártású, igen ritka, 44 milliós Mullinerig. A két prémium cég ilyentén együttműködése nem régre tekint vissza, az azonban biztos, hogy ez igen magas szintű, és széles modell palettát eredményezett – valóban erősítik egymás presztízsét. Az angol luxus márka a modelljeibe a Breitling által készített analóg órákat helyez el, a Breitling pedig a Bentley sajátosságait, vonásait jeleníti meg nagyon ügyesen a kreációiban. Ilyen például a Breitling for Bentley 6.75 hátlapja, mely egy klasszikus Bentley felnit formáz (és nem csak bele van gravírozva!), de ilyen még a Motors T modell hátlapjáról kidomborodó egyik Bentley típus három generációja, vagy hogy a segédszámlapok keretei a luxus sportkocsik mérőműszereit idézik meg. A Motors sorozat tagjai – a Bentley Motors, a Motors T, a 6.75 és GT modellek – nem sokban különböznek egymástól, csupán a számlap elrendezésében, és a lünetta mintázatának kialakításában. A segédszámlapok 3-nál, 6-nál és 9-nél vagy pedig 6-nál, 9-nél és 12-nél helyezkednek el, a robusztus tokjaik formája megegyező, méghozzá 48,7 milliméter, mely 100 méterig vízálló. Sportosságukat a forgatható lünetta is erősíti, mely független tachográf funkcióval bír. A modellek kaphatóak különböző színű számlapokkal és krokodil bír szíjakkal, vagy acélszíjjal. Az előzőektől eltér a GMT modell, mely merész megoldásának köszönhetően, a szíjrögzítő fülek tetszetős aszimmetrikus formát kaptak, ezekkel csatlakozik szinte átmenet nélkül – a kollekcióban egyedüliként – a kaucsuk szíj, mely a sportkocsik abroncsait jelképezi. A lünettán a többi modellről is ismert recézett, Bentley által levédett minta díszeleg, belső peremén több híres város neve olvasható. A 100 méterig vízálló tok 49 milliméteres, és acél, vagy vörös arany verzióban kapható. A Mulliner Tourbillion az autógyár és az óraipar magasiskoláinak összetétele. A Mulliner üzemben kizárólag egyedi modellek, az abszolút luxus kivitelű Bentley-k születnek, a tourbillion pedig a bonyolult óraszerkezetek csúcsa. A tok ugyan csak 50 méterig vízálló, de lehet fehér-, sárga-, vagy vörös arany, a szíj pedig lehet nemesfém, vagy tíz féle árnyalatú krokodilbőr. A számlap tizenöt féle színű lehet, követve a Bentley-k fényezését. Érdekesség, és az egyediséget növeli az átlátszó hátlapba ágyazott fa gyűrű, melynek színét szintén kiválaszthatjuk, sőt, akár nevünket is bele metszik – a 44 millió forintos csodából maximum havi kettő darab készül.

Breitling for Bentley Flying B

A Flying B a brit presztízs márka szárnyas logója előtt tiszteleg – a négyzetes alakú tok 38,5 x 57,3 milliméter. A számlapon a felső, nagyobb körben egy mutató fut körbe, s jelzi a perceket (1-től 60-ig), egy kis ablakon keresztül pedig 1-től 12-ig az órák olvashatóak le. Az indexek gyöngyházból készülnek, az óratok pedig lehet acél, vörös és fehér arany, csakúgy, mint a már klasszikusabb megjelenésű Chronograph verzió esetében. A No3 verzió pedig kicsit kisebb, és egyszerűbb megoldást kínál az idő leolvasására egy óra-, és perc mutatóval, a 6-osnál pedig apró segédszámlap jelzi a másodperceket.

Breitling for Bentley Mark VI

A visszafogott, 42 milliméteres Mark VI a Bentley Crew-i gyárából kigördült ilyen nevű limuzinjának állít emléket. Az indexek itt is gyöngyházból vannak, két segédszámlap, és egy központi összegzője mellett apró dátumablak is helyet kapott a három féle színben rendelhető számlapon. A szíj lehet acél, vagy krokodilbőr, az acél tokot platina lünettával készítik, és limitált darabszámban még vörös arany tokkal is elérhető. A Complications 19 már ennek egy továbbgondolt verziója: a kifinomult szerkezet csak a szökőévekben szorul korrigálásra, vagyis ha eltekintünk a járástartaléktól, 1461 napig nincs szükség beállítani. A komplex műszer dátumot, napot, évet és holdfázist is kijelez. A 42 milliméteres tok 100 méterig vízhatlan, az acél verzió itt is platina lünettás, mely az acél mellett krokodilbőr szíjjal rendelhető. A Complications 29 fehér-, vagy rozé aranyból készül, 100, illetve 250 példányos limitációban. Lényegében a Complications 19 tovább gondolása, mely 500 alkatrészből áll, és képes egyidejűleg a dátum, a hónap, nap, hét, holdfázis és évszak megjelenítésére, a szökőévek figyelembevételével.

Vázlatos áttekintésünk igyekezett rávilágítani, hogy milyen sokféle módon is működnek együtt a nagy óra gyárak az autóipar kiemelkedő szereplőivel.