A Tata Nanoról már sokan hallhattatok, mert ez a világ legolcsóbb és leggazdaságosabb
üzemanyag fogyasztású kisautója. Senki se gondolta volna, hogy a másik végletbe
átcsapva megismerkedhetünk a világ legdrágább autójával is a Nanoban.
Semmi más nem kellett ehhez, csak egy kis átalakítás, így mutathatta be a Tata
Group nemrégiben új büszkeségét, egy kis ékszerautót. Maga Ratan Tata, a cég
vezetője rántotta le a leplet az új modellről a Tata Theatre-ben Mumbaiben. Egy
Nano karosszériáját és utasterét alakították át a kivitelezők, így jött létre a Goldplus
modell. A nevéből is rájöhetünk, hogy az átépítés során felhasznált fő alapanyag egyik
kedvenc nemesfémünk, az arany. De arany autót már annyian csináltak, nem lett
volna nagy szám, így felturbózták, belevittek egy kis ezüstöt is és kirakták féldrága- és
drágakövekkel.
Az indiaiak közkedvelt járgánya így egy teljesen új külsőt nyert. Jöjjön pár számadat
a dekorról: 80 kilónyi 22 karátos aranyat, 15 kg ezüstöt és 10.000 darab kövecskét
helyeztek fel a mini masinára. A drágakövek közt szerepel többek közt a gyémánt és
a rubin is. Azt hiszem ilyen információk birtokában mindenki képes felmérni az autó
értékét. Horribilis összegről beszélünk, hétköznapi ember eszével felfoghatatlan értéke
van a járgánynak. Alapból hozzájuthatunk egy Tata Nanohoz 3.000 dolláros áron, de
ezen a kiglancolt kis verdán csak az arany értéke 4.68 millió dollár, utána se merek
számolni a többi elemnek és a végösszeg hallatán lehet, hogy fényt kapnánk.
A Smart vetélytársa egyébként egy 3.1 méter hosszú, 1.5 méter széles és 1.6 méter magas
kisautó, ami azt jelenti, hogy alacsony termetem ellenére még én is át tudok nézni
felette. 10 hüvelykes kerekei igen egyediek a kategóriájában, ugyanis ezeket általában
robogókon láthattuk eddig. A mini szekér 5 ajtós változatban gurul le a gyártószalagról.
A kerek formatervezésű apróság szíve egy 624 köbcentis, kéthengeres, 33 lóerős motor,
mely a hátsó kerekek közt dolgozik. A 100 km/h-s végsebességű harci szúnyog nem lesz
a magyar autópályák réme, de a városi kocsikázásra tökéletesen alkalmas. Ha agyon
hajtjuk is, maximum 5 literrel kell megitatni a 33 pacit százon, ami elég jól hangzik
ilyen, plafont verő benzin árak mellett.
A Tata üzeme egyébként 2011-ig ígérte, hogy csak belső piacra tervez, reményeink
szerint a jövőben a kis üzemanyag takarékos Nano autók elárasztják majd a világot.
Persze az alap darab nem garantált, hogy megfelel majd az Európai Uniós előírásoknak,
ugyanis az ár maximális csökkentése érdekében bizonyos biztonsági alapberendezéseket
kihagytak a kisautóból. Ilyen a légzsák, vagy a hátsó biztonsági övek. Ugyan ebből
az okból a komfortra és dizájnra még ennyire sem adtak. Az üléseket nem a rekkenő
hőségre tervezték, mert azokat nejlon anyag borítja. A műszerfalat
egyetlen műanyag elemből készítették el, a belső tér így, hogy is mondjam, olyan
letisztult és egyszerű.
No, de térjünk vissza a kis ékszercsodánkhoz. Most kicsit elkeserítem a hölgyeket,
akiknek már ragyog a szeme a kisautó láttán. Sajnos a Tata Nano Goldplus csilli-
villi kormánya mögé nem lesz lehetősége senkinek beülni, mint tulajdonos. Az autót
marketing céljából készítették el a GoldPlus Jewellery számára, mely az indiai
nemesfém ipar egyik vezető vállalata. A Tata Nanoval egy közös promóciós munkaként
készítették el a kincses autócskát, ezzel az 5000 éves múlttal rendelkező indiai
ékszergyártásról is megemlékeztek.
Egyes források szerint az autógyártó cég már nyit Sri Lanka felé, egy taxi társaság
részére gyártanak le egy sor Nanot. Lehet, hogy pár év múlva Magyarországot is ellepik
a Tata Nanok? Ti beülnétek egy ilyen mini autóba?