Prada: a letisztult, fiatalos elegancia szinonimája
A Prada család sikertörténete
49 hozzászólás
Ispán Laura    2010.06.27

A világ bármely pontján lehetünk, a Prada kifejezés mindenütt ugyanazt jelenti, szinonímája az eleganciának, letisztult, de mégis fiatalos megjelenésnek. Az üzletház kialakulásának története nemcsak a márkarajongói számára lehet tanulságos, hanem azoknak is, akik a tudatos brandépítés jelenségét közelről szeretnék megvizsgálni.


A világra szóló hírnévhez vezető út 1913-ban kezdődött, amikor Mario Prada megnyitotta az első bőráruval foglakozó boltjának ajtajait Milánóban. Saját tervezésű bőrutazótáskákat, válltáskákat, cipőket, bőröndöket árult, melyek hamar az utazó közönség kedvenceivé váltak. Nem kellett sokat várni a második milánói bolt megnyitásáig, melynek vevőköre nem csupán egész Európát fedte le, hanem a tengerentúlról is számos megrendelés érkezett a céghez. Ekkor kibővült a termékkínálat finom bőrből készült kiegészítőkkel és vízálló válltáskákkal. 1978-ban Mario unokája Miuccia Prada vette át a cég vezetését. Pantonim színésznek tanut öt éven keresztül a milanói Teatro Piccoloban, ezen kívül PhD-t szerzett politika tudományból. Habár a képzettsége alapján nem gondolnánk, mégis rendkívüli érzéke volt a divathoz. Mikor átvette a családi vállalkozást a fő profil még mindig a bőráru készítés és értékesítés volt, és sajnos évekóta jellemzően anyagi gondjaik is voltak. A Gucci üzletház volt vezető szerepben a piacon. Miuccia változtatott ezen az állapoton és a Prada üzletházat tette a csúcsdivat vezetőjévé.

A vállalakozás irányításának átvételével egy időben, Miuccia megházasodott. Újdonsült férje Patrizio Bertelli vette át az üzlet pénzügyeit, management irányítását, ami lehetővé tette, hogy felesége teljes erő bedobással megtervezze az új Prada imázst. Miuccia 1970-től kezdve különböző fekete, vízálló táskákat tervezett, egy speciális nejlon anyagból, melyet Pocone-nak neveztek. 1985-ben bemutatta a széles publikumnak a napjainkra klasszikusnak számító egyszerű, fényes, fekete nejlon kézitáskát, ami óriási sikert aratott. A táska minden elvárásnak megfelelt, melyek szerint funkcionális, tartós, praktikus és divatos. A hihetetlenül magas ár, amely minden táska árcéduláján megtalálható volt, nagy kihívást jelentett a többi tervező számára, viszont ez által a különleges és nehezen megszerezhető Prada termékekre egyre nagyobb lett a piaci kereslet.

Sasha Pivovarova a Prada reklámfotóján
Sasha Pivovarova a Prada reklámfotóján

Az 1980-as években, a minden márka olyan kollekciókkal állt elő, melyek a szexualitásra játszottak rá. Nagy népszerűségnek örvendtek a fodros, csipkés élénk színű öltözetek, melyek felül mélyen kivágottak, alul pedig rövidek voltak. 1989-ben a Prada üzletház egy olyan kész viselettel lépett a kifutókra, amelyre senki nem számított. Elegáns, egyszerű darabokkal, melyek a letisztult vonalakat hangsúlyozták, pazar anyagok és alapszínek felhasználásával. A divat világ felfedezte az új irányzatot és a Prada népszerűsége az egekig szökött. Az 1990-es évekre a Prada vezető erővé vált a divat világban. A kollekciók és kiegészítők divatosak, kifinomultak és rendkvül magas minőségűek voltak. Az anyagok, az egyszerű stílus és a többnyire feketés barnás, szürkés, zöldes és krémszínek a Prada viselet főjellemzőivé váltak. A ruházat magabiztosságot sugallt, és anélkül is vonzóvá tette viselőjét, hogy szemérmetlenül sokat láttatott volna. A kiegészítők között találhattunk vékony bőröveket, elegáns magas sarkú cipőket és természetesen a klasszikus kézitáskákat.

A képen Miuccia Prada, Domenico De Sole, Anna Wintour (fotó: Fashionworld)
A képen Miuccia Prada, Domenico De Sole, Anna Wintour (fotó: Fashionworld)

1992-ben Miuccia bemutatta a jobban megfizethető Miu Miu irányzatot, mely célközönsége elsősorban a fiatalabb korosztály. Több "föld-szín" és minta szerepel ebben a kollekcióban, és az áron kívül ez az, ami megkülönbözteti a többi terméktől, ezen kívül természetesen megmaradtak az egyszerű tervezésnél és a klasszikus megjelenésnél, ami biztosította a Prada minőség fennmaradását. Ezek után nem sokkal kiegészült az üzletház a Prada Sport, majd a férfi ruházati részleggel és végül fehérnemű kollekciókkal. A következő évben 1993-ban a Prada nyerte el az amerikai divattervezők tanácsának (Council of Fashion Designers of America) díját a kiegészítőiért. A Prada image az évek során természetesen alakult, finomodott, és Miucciának köszönhetően a javukra írhatunk több innovációt, mind a tervezés, mind a kivitelezés szintjét tekintve. Mindent megtett a lehető legkülönlegesebb öltözetek kialakítása érdekében.

Rengeteget kísérletezett az új és egyedi anyagok ötvözésével. Az ez úton nyert tapasztalatai nyomán a késztermékek reputációja sosem ingadozott. Időközben több tucat városban nyílt Prada üzlet. Mind női- és férficipőik alapdarabnak szamítanak a divatkedvelők világában valamint a rendkívüli kéztáskáik továbbra is ropppant népszerűek. A megkülönböztető ezüst Prada háromszög státusz szimbólumnak számít egész Európában és Észak-Amerikában is.

Prada üzlet Milánban
Prada üzlet Milánban

A The Wall Street Journal, üzleti újság Miucciát Európa harminc legbefolyásosabb hölgye közé sorolta. A mesés divatbemutatók, sztárok öltöztetése mint pl. Uma Thurman és Cameron Diaz valamint a töretlen siker után elmondható, hogy Miuccia a nagyapja küzködő bőrboltjából igazi birodalmat épített ki.

Cimkék: divat, luxus, Prada,
További adatlapok
avatar
annacska
-
2010.07.01. 22:17
20
Hello!

Örömmel tölt el hogy elindult a Trendmagazin!!! :)

Annyira szükég van már egy jó lapra ahol az értékrend is jó... Ugyan most nyaralok én is (üdv Jázmina a klubban.....:P.... te mániákus haute couture rajongó vagy mi?:)) ööö szal szoktunk netezni és szörnyű milyen rossz tartalmakat jelentetnek meg egyes magazinok! http://life-style.hu/lazitas/20100625_homoszexualis_meleg_varso_kiallitas.aspx
Ez botrányos, és sajnos egyre több ilyennel találkozni. :(

De ne offoljunk, tetszett ez a cikk is, és már előre elképzeltem én is milyen jó lenne az összes márkáról ilyet olvasni. :) Igaz az bele fog telni egy kis időbe mert van pár. :)

challenger: Köszike hogy megemlítetted! Én nem is hallottam erről az interjúról de most felmentem a macportalra és elolvastam. Ádám nagyon jól nyilatkozott. Jó lenne terjeszteni minél több embernek ezt a jó értékrendet.
Nem akarok itt ezzel megtölteni kommenteket majd a hennel.hu-n leírom a véleményem. :)

Anna
avatar
jazmina
-
2010.07.01. 19:15
19
Ez a cikk nagyon szuper lett! Összeszedett, nagyon tetszik az egesz, nincs ugy tullihegve, mint a D&G - röl szolo, az nekem kicsit fura lett. Gratulälnek annak aki irta ezt :)
Es nagyon örülök, hogy Anna Wintour-t is lehet latni az oldalon, szemely szerint nagyon nagyra tartom öt, brillians amit veghez vitt ennyi idö alatt a Vogue magazinnal.
Remelem lesz szo a többi nagy divathäzrol is, mert szerintem mindnek nagyon erdekes a törtenete, nem beszelve a haute couture kollekciokrol, azokrol is lehetne odäkat zengeni... :)
avatar
Barbie
-
2010.07.01. 18:13
18
Szia Mandark én is csatlakozom Balumsnhez :)) Szép lett nagyon!
avatar
Adrihanna
-
2010.07.01. 17:11
17
őm.. lesznek, de titok ha jobban tetszik így: meglepi :))))) hogy mik. :)
avatar
mandark
-
2010.07.01. 16:40
16
köszi Balu, igyekeztem :3
avatar
Balumsn
-
2010.07.01. 10:58
15
Üdv mindenkinek én is idetaláltam ;) szuper lett a lap, mandark design +1 fav

Zsofi: lehet hogy ott el voltatok nyomva de itt ahogy nézem ilyen gondol nem lesznek:P
Azt én is jó megoldásnak tartom hogy lesz a márkákról külön külön leírás, nekem is tetszett ez a cikk!
avatar
Zsofi
-
2010.06.30. 21:41
14
azt lehet tudni hogy milyen márkákról lesznek még cikkek? mert látom a márkaadatlapok menüben lesznek ezek felsorolva
tök jó :))
avatar
Zsofi
-
2010.06.30. 21:38
13
háát én is csatlakozom a többiekhez, végre elindult a Trend :)) meg annak is örülök hogy több lány is van a csapatban, mert bárki bármit mond a hennel.hu-n kicsit el voltunk nyomva nők, nemde Adri?:D

érdekes volt a Prada történetét elolvasni, Miuccia tud vmit... az meglepő volt számomra hogy (ha jól olvastam) csak 1993ban nyitottak férfi részleget?
na mind1... jól leírta a dolgokat Ispán Laura :))
avatar
chloe
-
2010.06.30. 18:40
12
tetszett a cikk, a Pradát , Amerikában viszont teljesen más kívülről a Prada store (Manhattanben láttam) ott nagyon minimal, tök modern:) sajnálom h itthon még nincs jelen.

avatar
Karessz
-
2010.06.29. 20:09
11
Kristóf ez így normális sztem is. Attól még lehetséges hogy ő is ír majd ezen a lapon is..

Az a kép ott felül (közben az üzletkép alulra került én arra utltam) na de az eléggé érdekes.. olyan kistáskákat még egy nőnél se láttam, de nagyon helyesek :)
avatar
kristoftoth
-
2010.06.29. 17:53
10
HÁ gondolom nem fogja teleplakátolni magával a magazint .. Attól még érződik a lapon ki a főszerk.
avatar
biropeti
-
2010.06.29. 17:09
9
tommygtc: az egy másik portál lesz, ez a TM :)
avatar
alawa
-
2010.06.29. 16:42
8
Színvonalasak a cikkek, hajrá! Örülök hogy megnyílt a Magazin :-)
avatar
challenger
-
2010.06.29. 14:19
7
tommy ez nem a hennelhu :p egyébként is szerintem a macportal.hu interjúja Ádámmal teljesen lefedte a dolgokat szval... az oldal pedig csodajó, nem is gondoltam hogy ma már elindul!

na de NO OFF/ jó olvasni részletesebb cikkeket a ruhamárkákról, én sem tudtam hogy bőrárúval foglalkozott a Prada. ahhoz képest eléggé jól felfejlesztették :)
avatar
Adrihanna
-
2010.06.29. 14:14
6
szép munka :) nagyon jól összeszedte a Laura :)
avatar
tommygtc
-
2010.06.29. 12:07
5
Ütős lett minden! na de mi ez a visszafogottság? sehol egy nagyinterjú vagy valami a Főszerkesztő úrról? :P:D

Egyébként érdekesek ezek a márkacikkek, elég durva hogy egy bőrboltból fejlődött ki a PRADA..
avatar
Marci20
-
2010.06.29. 09:37
4
Sziasztok!

Nagyon király lett az oldal :)
avatar
cukorka
-
2010.06.29. 09:06
3
brilliáns márka, brilliáns vezetéssel!
nagyon tetszenek a kollekcióik, örülnék ha itthon is nyitnának storet :)
avatar
Karessz
-
2010.06.28. 23:33
2
Nagyon jó lett ez az írás. Azt a felső képet el tudnám képzelni itthon is.. Pompás design az üzlet.

Hozzászólás küldéséhez bejelentkezés szükséges!



IdĂ©n sem lesz hiány Ăşj karĂłrákbĂłl, erről a bázeli ĂłrakiállĂ­tás gondoskodik. Folyamatosan frissĂĽlő cikkĂĽnkben bemutatjuk a legfontosabb modelleket.
IdĂ©n Ă©rkezett el 40. Ă©vfordulĂłjához a Patek Philippe legnĂ©pszerűbb modellje, a Nautilus, ennek tiszteletĂ©re kĂ©t kĂĽlönleges verziĂłt jelentettek be.
RenĂ© Weber elemzĂ©sĂ©ből kiderĂĽl, hogy a Rolex toronymagasan vezeti a svájci luxusĂłrák toplistáját. A második helyen az Omega áll.
Az idei Baselworld kiállĂ­tás is számtalan Ăşjdonságot tartogat a luxusĂłrák rajongĂłinak. Folyamatosan frissĂĽlő cikkĂĽnkben a legĂ©rdekesebb modelleket mutatjuk be, tartsatok velĂĽnk!