Trendmagazin

A Gucci márkacsalád története

Az egyik legkeresettebb luxusmárka a világon

2010.07.31 | Szabó Zsolt

A House of Gucci (Gucci) a legismertebb és legelismertebb divatcégek egyike a világon. Neve egyet jelent az egyedi tervezés, az igényes kivitelezés és a kivételes minőség fogalmával. Napjainkban is a legkeresettebb luxusmárkák közé tartozik, melynek olyan hírességek alapozták meg hírnevét mint Audrey Hepburn,Grace Kelly vagy Jacqueline Kennedy Onassis. Hogyan lett az egykori kis műhelyből napjaink egyik legnagyobb világcége?


A történet 1921-ben kezdődik,amikor Guccio Gucci bőráru és lószerszám boltot nyit szülővárosában Firenzében. Termékei oly kelendőek,hogy hamarosan már Rómában is találunk Gucci -műhelyt. A 30-as évekre a lószerszámokat egyre inkább felváltó, igényesen tervezett és megmunkált táskák, bőröndök, cipők, övek és bőr kiegészítők már külföldi vásárlókat is vonzanak. A híres zabla és kengyel motívum ekkor válik a cég egyik védjegyévé. 1947-ben mutatja be az arisztokrácia és a sztárvilág által oly felkapott Bamboo Bag-et (bambuszfülű táska), amely a cég eddigi legnagyobb sikere és mind a mai napig nagyon népszerű. Az 50-es években jelenik meg a csíkos zöld-vörös-zöld heveder, amely azóta is a cég egyik legismertebb logója. Ebben az évtizedben Milánóban és New Yorkban is megnyílnak az első Gucci-házak,ekkorra a márka már a modern divat szimbólumává válik. Guicco Gucci halála(1953) után fiai,(Aldo,Vasco,Ugo,Rodolfo) veszik át a cég irányítását.


A Gucci a 60-as években is megállíthatatlan, meghódítja Amerikát, üzletet nyit Palm Beach-en és Beverly Hills-ben, de Európában sincs megállás, Párizsban és Londonban is megnyílnak képviseleteik. Filmcsillagok és előkelőségek(Jackie Kennedy, Liz Taylor,Grace Kelly, Peter Sellers) vásárolják előszeretettel termékeiket. Piacra dobja a nagy slágert, a fémcsatos mokaszint és a monacói hercegnőnek tervezett Flora-mintát, melyek azóta is a cég óriási népszerűségnek örvendő ikonjai. Új logó, az azóta legendává vált egymásba fonódó dupla 'G' díszíti termékeit. A 70-es évek új vadászterülete a Távol-Kelet: Tokyo majd Hongkong a következő siker-állomás. A klasszikus darabok új formában és színekben jelennek meg és a termékkategória is bővül.


1982-ben tőzsdei bevezetésre kerül sor, a részvények 50%-át egy bahreini székhelyű befektetőcsoport szerzi meg. Átmeneti megtorpanás után az évtized végétől a vállalat újra dinamikus fejlődésnek indul, a tradíció és modernizmus szellemében sikerül megújulnia. Ebben a fő érdem az új kreatív-igazgatónak Tom Fordnak tulajdonítható, akinek provokatív stílusa jó érzékkel találta el a célközönség(sztárvilág, elit) ízlését. Saját karóramárkája is bemutatásra kerül(Gucci Timepieces) és a már régebben piacon lévő egyedi illatszerei (Gucci Perfumes) is kelendőek. 1998-ban az év vállalatává választják Európában. Az évtized végétől fokozatosan a francia Pinault-Printemps-Redoute (PPR) veszi át az egymárkás céget, amely így patinás márkák sorát magába foglaló cégcsoporttá bővül (Gucci Group).


A 2000-es évek a sikerek folytatását hozzák, 2007-ben a legkeresettebb luxusmárka címet is elnyeri. 2006 óta a fiatal (sz.1972) Frida Giannini ül a tervező-igazgató székben, aki folytatja a cég felvirágoztatását, a márkára mindig is jellemző múlt és jelen, történelem és modernizmus ötvözésével. A legendás, 'ikonikus' darabok új köntösben, friss arculattal jelennek meg (New Bamboo, Flora, New Jackie , La Pelle Guccissima) és új termékek is folyamatosan a palettára kerülnek.

Gucci üzlet Kuala Lumpurban (fotó: skyscrapercity.com)

[kiemelt]
[cim]A Gucci Group[/cim]
[tartalom]

Az értékesítés fő részét adó cikkek
konfekció, táskák, cipők, utazótáskák, bőr kiegészítők, tárcák, nyakkendők, sálak, ajándékok, illatszerek, szemüvegek, karórák.

Gucci Group tulajdonban lévő márkák
Gucci
Yves Saint Laurent
Sergio Rossi
Alexander McQueen
Stella McCartney
Balenciaga
Boucheron
Bottega Veneta

Gucci Központok
Firenze
Párizs
London
New York [/tartalom]
[/kiemelt]

 

Napjainkban a Gucci a divatvilág egyik legfényesebb állócsillaga és -nem mellékesen- extraprofitot termelő nagyvállalata. 2008-as bevétele meghaladta a 2,2 milliárd eurót. Az értékesítés az egész világot behálózó 278 saját üzlettel (2009 szept.), ezen kívül franchise-rendszeren és luxuscikkeket forgalmazó viszonteladókon keresztül zajlik, de az internetes kereskedelem is jelentős. A 'Gucci-varázs' 2008 októbere óta már Magyarországon is elérhető, Andrássy úti üzletükben vásárolhatjuk meg termékeiket.