Trendmagazin

A kávékereskedelem és a fair trade

A fair trade szervezetek a fogyasztókkal együtt kampányolnak

2013.12.18 | Munkatársunktól

A World Fair Trade Organization és még három fontosabb fair trade szervezet szerint a „fair trade” kifejezés annyit tesz, „olyan kereskedelmi kapcsolat, mely a megbeszélésen, az áttekinthetőségen, és a tiszteleten alapszik, valamint nagyobb egyenlőségre törekszik a nemzetközi kávékereskedelemben”. A kitűzött cél pedig, hogy jobb kereskedelmi körülményeket teremtsenek a termelőknek, és a dolgozóknak is. A fair trade szervezetek a fogyasztókkal együtt kampányolnak a szabályok és a nemzetközi kereskedelem hagyományos gyakorlatának megváltoztatásáért, mivel nem sok kávétermelőnek tetszenek a jelenlegi módszerek.


A fair trade szervezetek olyan kereskedelmi környezetet szeretnének népszerűsíteni, melyben a kávé importálója közvetlen kapcsolatban van a kávé készítőjével. A kávéimportálók hitelt nyújtanak az engedéllyel rendelkező farmereknek, hogy ezzel segítsenek nekik hosszú távú kereskedelmi kapcsolatokat kiépíteni a kávékereskedőkkel. A termelői szervezetek a fair trade szerinti minimum árat fizetik ki a termelőknek, a piaci árhoz képest. A fair trade igazolás azonban nem ingyenes, ugyanis tartozik hozzá egy bejelentési díj, egy kezdeti igazolás, tagsági díj, éves felülvizsgálati díj, stb. Egyetlen ültetvényhez tehát akár ezer eurókat is kell költeni az engedélyekre, ami kisebb farmoknál sokkal nehezebben megoldható, mint a nagyobb termelőknél. Ezért van az, hogy számos kisebb farm nem rendelkezik fair trade papírokkal, még akkor sem, ha a termékük megfelel az elvárásoknak.