Trendmagazin: Honnan jött az ötlet a Magyar Légierő és a Fortis együttműködéséhez?
Noszvai András: A 90-es évek második felében keresett meg Pető István, a pápai reptér akkori parancsnoka, és Tőrös István, a Top Gun – most már Aranysas – magazin főszerkesztő laptulajdonosa. Szerettek volna pilótáik számára valamiféle órát, és úgy érezték, a kapcsolat is jól jön mindkét fél számára. Volt több próbálkozás más márkákkal, de végül a Fortis volt az, ami biztosítani tudta a megfelelő minőséget, és a pilóták tetszését is elnyerte.
Később a Kecskeméten repülők is kaptak belőle saját jelvényükkel, majd a Magyar Légierő is rendelt az emblémájukkal. A pápai modell volt az első a Fortis történetében, hogy repülőalakulatnak szállítottak, azóta sok hasonló született meg külföldi egységek számára.
Melyik modellre esett a választás, mik voltak az alapvető szempontok?
Eredetileg a pilótaóráknak nincs pontos definíciója. Egy búvárórának meg van határozva, hogy milyen feltételeknek kell megfelelni, a repülős az egy szabadabban kezelhető kategória, de szintén ki kell bírnia az extrém körülményeket. Lényeges volt a jó, egyértelmű leolvashatóság; hogy ne tükröződjön a tok, mert elvonhatja a figyelmet; legyen a használathoz célszerűbb fémcsatja, ami jobban ellenáll az ütéseknek, és tartósabb, mint egy bőrszíj. A választás végül az automata Pilot Professional Chronograph-ra esett, melynek 40 mm-es acél tokjában egy Valjoux (ETA) 7750 szerkezet működik. Az MH 47. Pápa Harcászati Repülőezred jelvénye a 9 óránál található komplikáció mutatója alá került.
Adtak visszajelzést a pilóták?
Igen, az óragyár nagyon szívesen együttműködött. Miután kiválasztották a típust, 10 darabot rendeltek belőle tartóstesztre [a vezető hajózó állomány részére; Ernő is ebből a szériából kapott – a szerk.]. Ennek eredményeként nagyobb koronát javasoltak, és védett nyomógombokat a szabadon állóak helyett. Mi egyébként a kezdetektől fogva tükröződésmentes bevonatú zafírüveggel rendeltük az órákat az alapkivitelű kristályüveg helyett, ezt később minden modell megkapta alapfelszereltségként. Pontosan nem tudom, hogy végül hány darabot kaptak kézhez, de elvileg a teljes hajózóállománynak jutott.
Tart még kapcsolat?
Pénz sajnos nincs újabb modellekre, de a jó kapcsolat megvan. És persze az is egy más idő volt, hogy a Mig-21, Mig-29-esek oldalán díszeleghetett a Fortis logo. A katonai repülésen kívül támogattuk még Nádas Tamás, Veres Zoltán műrepülőket is.
Mennyire népszerű márka a Fortis Magyarországon?
Nagyon jól sikerült elterjeszteni a 80-as évek közepe-vége óta, és lenne is rá kereslet, de sajnos manapság nem dúskálunk anyagiakban. Ettől függetlenül ez az egyik legjobb ár/érték arányú márka a piacon. A kollekció konzekvensen képvisel egy irányvonalat, könnyű felismerni, ebből kifolyólag szeretik hamisítani is. Több modell formaterve le is van védve, könnyen el lehet járni a hamisítókkal szemben.