Biztosan nagyon érzékeny orral kell születni, ahhoz, hogy valaki Parfümőr legyen, de azért ezt a különleges szakmát tanulni is kell! Hol van egyáltalán ilyen képzés?
Ennek az iparágnak az egyetlen hivatalos, nyílt iskolája Versaillesban van. Ez egy nagyon drága képzés, és rendkívül nehéz bekerülni, de nekem sikerült, ott szereztem diplomát 2005-ben. Abban az évben 12-en végeztünk az egész világon! Attól nem kell félni, hogy tolongás van a tanszéken! A szakmai kirándulás ott például Provence-ben van, a leghíresebb luxusmárkák kreatív szakembereivel beszélgethetünk, amúgy meg reggeltől estig a laborban vagy és illatokat állítasz elő. Több ezer alapanyagot ismerünk meg, amiből aztán felépítjük a műalkotásainkat.
A parfümökön túl sokkal több mindennel foglalkozol, úgy fogalmaztál, hogy illatosított szolgáltatásokat nyújtasz...
Igen, mert amikkel én foglalkozok, az tényleg lehet egy konkrét parfüm, amit a megfelelő bőrhöz fejlesztek ki, de lehet egy illatosított, mondjuk paprikás krém, bármilyen illatgyertya, és még háztartási termékek is. Lehet, hogy illúziórombolónak hangzik, de minden parfümőr szembetalálkozik egyszer azzal a feladattal is, hogy toalett frissítő illatot készítsen.
Mik azok a kreatív feladatok, amik a leginkább megmozgatnak?
Ma már a modern parfümiparban egyáltalán nem kihívás, hogy például készíts egy új illatot a Hugo Boss számára. Ott profit érdekek mentén építenek fel egy terméket, és konkrétan megmondják, hogy mire hasonlítson a piacon … persze kicsit másnak kell lennie, hogy ne legyen perelhető. A nagy termékfejlesztések jelen pillanatban kevésbé izgalmasak, mint például egy közepes nagyságú cégnek az illatgyertyáit megalkotni. Mivel én márkafüggetlen parfümőr vagyok, ezért szerencsére művészi projekteket is kapok.
Mint például?
Van, hogy azzal keresnek fel, hogy illatosítsak be egy esküvőt, vagy egy nemzetközi sajtótájékoztatót. Készítettem már tutti frutti illatot egy gyerekcsatorna számára, amikor egy konferencián el szerették volna adni a műsorukat egy televíziónak. Az volt a kérésük, hogy gyerek „bubble gum” illat legyen a standjuk környékén, hogy tudat alatt is hassunk az érzékszervekre.
Az is előfordult, hogy egy Ferrari szalonban, amikor egy bizonyos típusú autónak volt a bemutatója, szimulátoron lehetett játszani egy géppel. A megbízóimnak az volt a kérése, hogy amikor valaki majd erősen ráfékez a vezetésnél, égett gumiszagot érezzen.
Van esetleg magyar példád is erre?
Igen, nemrég debütált a Zwack Unicum szilvás változata nemzetközi szinten. A híres család megkeresett azzal a kéréssel, hogy készítsek egy illatot, ami az ital zamatára emlékezteti a közönséget. Amint valaki belépett a helyiségbe, megérezte ezt az aszalt szilvás egyveleget, így egyből megszólítottuk az érzékeit, és könnyen ráhangolódott az eseményre. A munkáimnak ezt a részét egyébként úgynevezett „szagi marketingnek” hívják, hiszen itt nem arról van szó, hogy megveszik a parfümömet, amit aztán magukra spriccelnek…bár állítólag az idős Zwac-nak annyira megtetszett ez az illat, hogy azóta befújja magát vele?
A másik nagy projekt az a Kogart Házzal közös együttműködésem volt. A tulajjal azon dolgoztunk, hogy a kiállításon, miközben nézegeted a képeket, illatokat is érezz, amik természetesen az adott tárlat anyagaihoz kapcsolódnak. Így lett illata egy kulturális intézménynek? Ráadásul itt nem az volt, hogy mondjuk két hostess odaspriccel pár fújást eléd, amikor belépsz, konkrétan egy automatikus, számítógépes rendszert dolgoztak ki erre a célra.
Miért van ekkora hatalma az illatoknak?
Amiket itt látsz színes folyadékokat az üvegekben, azok nem illatok a számodra, hanem emlékek és érzelmek. A szagi ingerek bekerülnek az orrodba, és az elsődleges feldolgozást az agytörzs környékén kapják, mielőtt még tudatossá válik számodra a dolog. Ezen a területen vannak az érzelmek, a szexualitás, az anya-gyermek kapcsolat, a tapintás és a hosszú távú memória is. Tehát, ha például nagyon heves volt az első szerelmi viszonyod, és illatélmény is kapcsolódott hozzá, akkor ez a kettő összekapcsolódik, de ez akkor is így van, ha nem volt szimpatikus az a tornatanárod, aki ráadásul jellegzetes dezodort használt. Ezek örökre megmaradnak benned, és egy illat azonnal előhozza az emlékeidet.
Mi történik akkor, ha valaki belép a showroomodba és azt szeretné, hogy készíts neki egy illatot?
Először is megmondom neki, hogy ez több hónapos munka és hogy 10-30 ezer euró között mozog a végösszeg.
Ha azt mondja, hogy neki erre nincs pénze?
Akkor kaphat személyes tanácsadást, aminek a végén kiválasztjuk a showroomból a hozzá passzoló, már kész parfümöt. Ez úgy zajlik, hogy először megszagolom a bőrét, hiszen számomra az a festővászon, majd, mint egy vezetett borkóstolón, végigszagolunk 40-50 illatot. Végül pár üvegre redukálódik le a választék, és vagy el tudjuk dönteni, melyik a legmegfelelőbb, vagy pár nap múlva visszajön a megrendelő, hiszen ehhez idő kell.
Kérdőívet is töltetsz ki velük?
Igen, de tulajdonképpen a kérdőíveken szinte lényegtelen kérdések szerepelnek, csak azért kell kitölteni, hogy a bőr illata visszanyugodjon az alapállapotba, hogy ne legyen más illata az izgalom miatt. Minden egyes alkalommal, amikor ismeretlennel találkozol, lezajlik egy kémiai beszélgetés köztetek, amit nem érzékelsz. Ilyenkor a tested még figyelő, izgalmi állapotban van, mindaddig, amíg tudat alatt el nem döntöd, hogy megnyugodhatsz, semmi rossz nem történik majd veled, nem fog bántani a másik. Ahhoz, hogy én a normál testi illatát érezzem, kell ez az idő. Aztán nekem az a feladatom, hogy aki Te magad vagy, az a rengeteg információ, azt intuitív módon leolvassam, magyarul a bőröd alá bújjak. Amikor már megismertem az illataurádat, én akár már egyedül is tudok dolgozni. Ennek az ára 30 ezer forint.
Ha valaki olyan céllal érkezik ide, hogy például harmonikusabbá tegye az életét egy illattal, azt is meg tudod oldani?
Az előbb említett kérdőívben szerepel a kérdés, hogy mi a célja az illetőnek a személyes illatával. Az illattal lehet akár nőiességet, jéghideg üzletasszonyt, barátságosabb attitűdöt…stb. adni, hiszen a végén tőlem nem egy parfümöt, hanem egy érzelmi világot kapnak az emberek. Ha a személyiségben alapban benne vannak azok a kisugárzások, amiket el szeretne érni, akkor én azt ki tudom egészíteni és hatékonyabbá tudom tenni.