Trendmagazin

Kicsi a vállalkozói kedv Magyarországon

A kutatás szerint a magyaroknak mindössze 30 százaléka indítana saját céget

2013.11.18 | MTI/TM

Még mindig a magyarok a legborúlátóbbak egy saját vállalkozás indításával kapcsolatban, az önfoglalkoztatás megítélése azonban javult valamivel a tavalyi évhez képest - derül ki az Amway huszonnégy országban végzett reprezentatív felméréséből. Saját vállalkozást leginkább a felsőfokú végzettséggel rendelkezők, illetve a harminc év alattiak indítanának.

Az Amway vállalatcsoport közleményében ismerteti: a 2013-ban elvégzett kutatás szerint a magyaroknak mindössze 30 százaléka tudja elképzelni, hogy saját vállalkozást indít. Ez az arány csak Németországban (26 százalék) és Japánban (17 százalék) alacsonyabb. Biztató viszont, hogy az idén 6 százalékkal nőtt azok száma, akik pozitívan vélekednek a vállalkozói létformáról (53 százalék), de ez még mindig 17 százalékkal alacsonyabb, mint a megkérdezett országok átlaga. Magyarországon a harminc év felettiek körében a férfiak a vállalkozóbb szelleműek, 57 százalékuk állna saját lábára, míg a nőknél ez az arány 50 százalék. A harminc év alatti korosztályban azonban szinte nincs különbség a két nem között (nők: 69 százalék, férfiak: 68 százalék).


A legtöbb válaszadó szerint az önfoglalkoztatás egyik legnagyobb előnye a munkáltatótól való függetlenség (35 százalék). Ezt követi a másodállásból származó jövedelem megszerzése (27 százalék), valamint a saját ötletek megvalósításának lehetősége (27 százalék). A megkérdezettek mindössze 10 százaléka gondolja úgy, hogy egy vállalkozás valós alternatívája lehet a munkanélküliségnek.

A vállalkozói kedv továbbra is alacsony Magyarországon, a válaszadók 84 százaléka tart attól, hogy nem lenne sikeres, ami 14 százalékkal magasabb, mint a nemzetközi átlag. Ennek három fő oka van: a pénzügyi akadályok (52 százalék), a gazdasági helyzet (52 százalék) valamint a munkanélküliségtől való félelem (25 százalék). A harminc év alattiak inkább tartanak attól, hogy nem lennének sikeresek egy saját vállalkozásban. Az alacsony vállalkozói kedvhez hozzájárulhat az is, hogy a válaszadók 74 százaléka szerint Magyarország kevésbé vállalkozóbarát. Egy vállalkozás indításához a magyarok 46 százaléka tartja nélkülözhetetlennek az állami támogatásokat és a kezdő hiteleket, ami valamivel magasabb, mint a nemzetközi átlag (42 százalék). Kevésbé tartják azonban fontosnak a vállalkozási ismeretek oktatását és az üzleti képességek fejlesztését (11 százalék) valamint az üzleti hálózatokon keresztül történő mentorálást és támogatást (11 százalék).

Az Amway a világ első számú közvetlen értékesítési (multi level marketing) vállalata, amely 100-nál is több országában és területen van jelen, az amerikai cégnek több mint 3 millió termékforgalmazója és több mint 21 000 munkatársa van.