Legnépszerűbb színek, formák
Közel 45% szerint a barna hajszín a legszebb, a korábban etalonnak kikiáltott szőke 25%, a vörös és a fekete kevésbé (kb. 12-12%-os arányban) népszerű. A melírozott hajnak leáldozott, mindössze 6% véli a legszebbnek. A szemszínnél a kék vezet, több mint 40%-al, ezt követi a zöld, és meglepetésre csak a harmadik helyet tudhatja magáénak a barna.
A vékonyság immáron nem alapkövetelmény, a megkérdezettek 70%-a szerint az arányos testalkat a legszebb, és nem a vékony, modellszerű felépítés. A „mell-kérdésnél” már nem ennyire egybehangzóak a válaszok. A válaszadók több mint 50%-a szerint a feszesség a lényeg, de közel 30% tartja úgy, hogy a nagyobb mellek szebbek, közel 20% pedig a kis mellekre voksol. A popsinál a forma számít (63%), míg a feszesség jócskán lemaradva követi (23%), a méret pedig a legkevésbé lényeges szempont. A szemüveg sok nő életét megkeseríti, ám jó hír: a megkérdezettek több mint 90%-a szerint egy jó szemüveg meg is szépítheti viselőjét.
Inkább okosak lennénk, mint szépek
Arra a kérdésre, hogy mit változtatnának magukon a megkérdezettek, a következő sorrend született: a mell, a has és a testsúly az abszolút favorit, majd a bőrfeszesség következik. A fenék, az arc és érdekes módon az orr szintén erőteljesen szerepel a listán. Viszonylag kevés
nőt zavar szemének színe és füle. A megkérdezettek 2%-a mindent megváltoztatna magán, és mindössze 7% az, aki semmit. Vagyis 93%-a a válaszadóknak valamit változtatna magán. Hogy a szépség valóban számít a mindennapokban, azt az is igazolja, hogy a válaszadók 84%- a már megtapasztalta, hogy a szép külső bizony előnyt jelent. Ennek ellenére, ha választani kellene, a megkérdezettek kétharmada mégis inkább okos lenne, mint szép.
„Ennek azonban számos más oka is lehet. Először is fontos, hogy a társadalom megítélése szempontjából szimpatikusabb azt felelni, hogy az értelmi képességek fontosabbak lennének valaki számára, mint a külcsín, hiszen nagyobb elismerésnek számít az emberek szemében. Másik oldalról, a szépség – mint láthatjuk – sokféleképpen megszerezhető, elérhető, csiszolható. A mentális kapacitás, a tanultság, tájékozottság is fejleszthető, azonban behatároltabbak a lehetőségek. Emellett nem elhanyagolható tényező, hogy – különösen a nők – életük második felében a szépségük háttérbe szorulásával/elvesztésével küzdenek, ezért ha okosabbak, mégis értékesnek érezhetik magukat továbbra is - véli Dr. Almási Kitti, klinikai szakpszichológus.
A kérdőív kitöltői úgy vélik, az anyagiak befolyásolják ugyan szépségünket, de nem kizárólagosan. Mintegy 34% 2-5000 ft között költ szépségére egy hónapban, 31% 2000 ft alatt, de jelentős még az 5-10.000 Ft közötti költés is (20%). A szépségápolás persze mégis fontos szempont, ha megtehetnék, a legtöbben 20 000 ft felett költenének rá.
Természetessé vált a plasztika
A megkérdezettek 78%-a szerint a plasztika segíthet. Úgy vélik, a plasztika elfogadható, ha valakit zavar egy testrésze, illetve mindenkinek joga van úgy kinézni, úgy ahogy akar. 17% akkor utasítja csak el, ha valaki természetellenesen akarja megváltoztatni magát. Mindössze 4,5% gondolja úgy, hogy a „természetesség a lényeg”. Ráadásul a megkérdezettek több mint fele tervezi is, hogy rászánja magát egy plasztikai műtétre.
„A plasztikai műtét mára egyre inkább a mindennapok része. A páciensek többsége azért akarja valamelyik testrészét megműttetni, mert nem érzi jól magát vele a bőrében, a műtétet követően pedig megnő az önbizalma, magabiztosabbá válik. Ezzel nincs is probléma, azzal már annál inkább, ha valaki függő, és úgy gondolja, hogy folyamatosan plasztikáztatni kell ahhoz, hogy jól érezze magát a bőrében. A plasztika túlságosan műnek hangzik, sokkal inkább az esztétikai beavatkozást használom már, hiszen ma már nem csak a folyamat vált természetessé, de az anyagok is egyre inkább” - véli dr. László Zsolt, plasztikai sebész.
A válaszadók különböző korosztályokat képviselnek, ami azonban látványos, hogy alig vannak eltérések kor függvényében a válaszoknál. Egy tendencia azonban világosan látható: ahogy egyre idősebbek leszünk, egyre inkább az észt választanánk a szépség helyett.
Az online kutatás 2013 márciusában készült 1066 fős mintán a Survey Monkey rendszerének használatával, az ArvaliCom közreműködésével. A válaszadók 99,1%-a nő volt (29%-a budapesti, 33%-a nagyvárosi, 38%-a kisvárosokból és falvakból került ki), 58%-uk 35 év alatti, míg 48% 35 év feletti volt.