Trendmagazin

Órák hírességek kézjegyével

Karórák híres emberei

2011.02.20 | Kirschner Dávid

Híres emberek karóráiról rendszeresen hallunk, hiszen a legtöbb sztár, híres személyiség minőségi időmérőt hord a csuklóján. Nem ritka viszont az sem, hogy a neves óragyártók hírességek előtt akarnak tisztelegni egy-egy limitációval, vagy éppen a nagy üzleti siker miatt lépnek együttműködésre velük. Cikkünk nem hírességek karóráiról szól, hanem azokról a karórákról, melyek magukon viselik az ő jegyeiket. Ezekből mutatunk be néhányat.


Napjaink egyik legkedveltebb luxuskaróra gyártója az alig harminc éves Hublot, mely időintervallum óragyártás szempontjából nézve ugyan rövid, mégis annál sikeresebb. Szinte félévente jelennek meg egy-egy limitációval, és rengeteg híresség visel büszkén Hublot-t a csuklóján – Maradon például a legutóbbi futball VB-n kapásból kettőt is. Természetesen ez nem csupán rajongásának kifejeződése volt, ugyanis az Hublot kifejezetten az ő tiszteletére készített egy limitált modellt a Big Bangből, hiszen a futball egyik legnagyobb élő legendája botrányokkal, és ellentmondásokkal teli karrierrel a háta mögött mégis „név” maradt. A volt focista egyébként nagy óra rajongó, egy róla készült dokumentumfilmben is látható volt két karórával egyszerre. Az Hublot speciális Maradona Big Bangje szinte teljesen fekete, csupán az indexeket, és a segédszámlapokat díszítik az argentin nemzeti színek, a világoskék és a fehér. A kilencesnél egy elnagyolt negyvenöt perces időmérő található, a hármasnál pedig egy másodperckijelző, ami a 10-es mez számot mutatja. A hatosnál található az apró dátumablak, felette kékkel Maradona kézjegye.


A 44 milliméteres tok teljesen fekete kerámia, ugyanígy a lünetta is, amihez az Hublot-tól megszokott módon csatlakozik a fekete, kétoldalt kékkel varrott aligátor szíj. A hátlap nem átlátszó, hanem teljesen fekete, amin a fiatalkori Maradona látható felemelt karokkal, kékkel gravírozva. A 20.000 Eurós listaárú full black modellből 250 darabos limitáció készült (bár egyesek állítják, 100 darab Maradona tulajdonában maradt). A Maradona 2 fantázianevű modell annyiban különbözik az előbbi modelltől, hogy ennek 18 karátos rozé aranyból készült a tokja, és csupán a lünetta készült kerámiából, ezen felül pedig a mutatók is aranyból készültek. A szíja csupán félig aligátorbőr, a másik fele ugyanis gumi, és két kék, illetve egy fehér szállal varrott.

Az Hublot fejet hajtott a már elhunyt, nagy autóversenyző, Ayrton Senna előtt is, a róla elnevezett modellekkel. A modellek közül a Foudroyante egy teljesen fekete, 44 milliméteres kerámia tokkal készült típus. A tokhoz hasonlóan a gumiszíj is fekete, és a számlap is. A sportos jeleget a citromsárga indexek és mutatók adják az órának, e mellé pedig Senna élénkzöld autogramja társul a hatos felett. A két segédszámlap a 3-asnál, és a 9-esnél lett elhelyezve, jelezve a Split-Seconds szerkezet méréseit.


Egy másik Senna-modell, a csupán tíz darabosra limitált Hublot Ayrton Senna King Power Tourbillon még ennél is sportosabb jellegű óra, hiszen a bőrhatású gumiszíja teljesen citromszínű. Ráadásul a mutatók és az indexek is ilyenek. A Hublot-tól megszokott formájú tok a nagyobbik fajtából való, 48 milliméteres, de erre szükség is van, ugyanis szinte az összes óraipari high-tech megvalósítást belezsúfolták ebbe a karórába. A tok teljes egészében kockázott szénszálból készült, és erre került a féktárcsa kialakítású kerámia lünetta (ezt használták már az F1 King Powernél is) a hátlap pedig – csakúgy, mint a számlap – zafírüveggel fedett, így megcsodálható az Hublot saját, HUB6300-as kaliberű szerkezete. A 269 alkatrészből álló szerkezet teljesen egyedi, kuplungos gátszerkezet modult, oszlopkerekes kronográfot, és Glucydur hajszálrugót foglal magába. A hidak kevert szénszálas anyagból készültek, és polírozott acélcsavarokkal rögzítettek. A számlap üvegére sárgával került fel Senna kézjegye, a hátlapra pedig hasonló technológiával vitték fel a versenyző életének egy-egy (összesen tíz) jelentősebb eseményét, így válik teljesen egyedivé mind a tíz limitált darab ebből a modellből.


Senna születésének 50. évfordulójára készült el az Hublot King Power Ayrton Senna ötszáz darabos limitációja. A sorozat külön érdekessége, hogy ezek mindegyikét az Hublot egy komoly megállapodás keretein belül közvetlenül az Instituto Ayrton Senna részére bocsájtotta, hogy az intézet majd egy saját árverésen értékesítse azokat. A szintén szénszálas tok kerámia lünettáját PDV bevonatú csavarok rögzítik, a sportosságát a markáns sárga indexek, és a kettesnél és a négyesnél elhelyezett „start” és „reset” gombok (melyek a szokásos módon a stoppert működtetik) is erősítik. A versenyző aláírása a 9-esnél, sárgával van az üvegen.

Ha már autóversenyzés, akkor mindenképpen meg kell említenünk az autóversenyzés élő legendáját, és többszörös csúcstartóját, Michael Schumachert, akinek az Omega dedikálta a Speedmaster típus különkiadásait már 1995 óta. A német Forma 1-es pilóta nevével sok karórát készített az Omega, többek között a 2008-ban kiadott Omega Speedmaster "The Legend" Co-Axial kronográfot.


Ez a modell egyértelműen a sportoló által szerzett érdemek szellemiségét hivatott közvetíteni, ezt szimbolizálják a minőségi, high-tech anyagok is. A polírozott, masszív 44,25 milliméteres tok 100 méterig vízálló, természetesen rozsdamentes acél. A tok mindkét oldalon zafírkristállyal fedett, a hátlapon keresztül látható az Omega saját gyártású 3313-es jelű kalibere. A Co-Axial szerkezet COSC tanúsítvánnyal rendelkezik, melyben autós órához méltó módon egy oszlopkerék és egy vertikális kuplung garantálja a pontos működést 52 órás járástartalékkal. A polírozott acéltok már önmagában is férfias, ezt csak erősíti a fekete számlap, és a fekete alumínium lünetta, amelyen Schumacher legnagyobb eredményeit olvashatjuk (68 pole-pozíció, 250 F1-verseny, hétszeres világbajnoki cím, 91 győzelem, 154 dobogós hely). A kockás mintázatú fekete számlap szénszálas anyagból készült, amit gyakran használnak a Forma 1-es autók megalkotásakor is. A kronográf modell három segédszámlapja a hármasnál, hatosnál, és kilencesnél helyezkedik el, a 12 órás összesítő, és a 30 perces számláló jellegzetes acél keretbe van foglalva. Teljesen egyedi dizájn megoldás, hogy a tizenkét index közül 1-től 7-ig nagy arab számokkal mutatja az időt, ezzel is utalva Schumacher hétszeres világbajnoki címére. A szíjtartó füleken keresztül csatlakozó szíj lehet acél, vagy masszív gumi, aminek jellegzetes a mintázata, mert a nagy teljesítményű Forma 1-es autók abroncsait juttatja eszünkbe.


A megannyi többi Schumacher Omega között egy másik kiemelkedő típus a 2002-ben gyártott Speedmaster Racing volt, amit Schumacher ötödik világbajnoki címe elnyerésekor jelent meg. Ez a méreteit, kialakítását, anyagokat tekintve megegyezett a normál kiadású Speedmasterel, csupán a számlap kialakítása lett elforgatva 90 fokkal, így a dátumablak a 3-ashoz került. A fekete szénszálas tárcsa mellett a hatosnál elhelyezett segédszámlap fekete-fehér kockás mintázata, a piros mutatók, és a számlap külső peremén berajzolt naptár utalt arra, hogy ez egy speciális verzió. Külön érdekesség, hogy a 12-esnél levő segédszámlapon megjelenő hónap mellett a napok is leolvashatóak voltak fehérrel, kivéve a vasárnapot, amikor a futamok vannak, ezt pirossal jeleníti meg az óra. A hátlapon Schumacher neve mellett a begravírozott kézjegye szerepelt, és piros betűkkel, hogy „2002-es világbajnok”. Az óra szívét a más modellekben is alkalmazott Omega gyártású, 1151-es szerkezet jelenti. A modell limitált volt, összesen 5555-öt gyártottak belőle, ezzel is utalva a pilóta 5. világbajnoki győzelmére.

Az autósport nem csak a luxus cégeket ihleti meg, például a Marvin svájci gyártó is alkotott személyhez kötődő sportórát. A cég többször teljes kollekciót adott ki a francia Sebastien Loeb, hétszeres rally világbajnok nevével. Sportórához híven a masszív megjelenésű órák 44 milliméteres, matt acéltokkal készültek, de mivel maga Loeb is személyesen vett részt a dizájn megálmodásában, a limitált modellek magukon hordozzák a sajátos rally stílusjegyeket.


A modellből készül kvarc, és limitált automata verzió, fekete vagy fehér számlappal. A limitált modell erős kaucsukszíja egy kicsi rugókkal (felfüggesztésekkel) szerelt keresztrúddal csatlakozik a tokhoz, ami lehetővé teszi, hogy pontosan alkalmazkodjon a viselője csuklójához. A matt lünettán hét csillag van, ami Loeb hétszeres világbajnoki címére utal. A tok oldalán elhelyezett nyomógombok szintén a rallysportból kölcsönzött dizájn elemek, a PVD-bevonatú gombok a kormányon elhelyezett sebességváltó karok apró másai. A fekete számlap külső peremén egy tachográf skála van, a sportosságot fokozzák a piros indexek és mutatók. A 3-asnál egy nap és hónap kijelző, a 9-esnél egy másodpercszámláló van, ami nagyon hasonlít egy fordulatszám mérőre. A tizenkét órás összesítő, és a harminc perces számláló egyaránt sportautók műszerfalait idézi. Az óra szívét a Valjoux leghíresebb, 7750-es szerkezet alkotja, ami 42 órányi járástartalékkal bír. A limitált modell ára 2700 euro.

Ritka, hogy egy karórát egy zenésznek dedikáljanak, az Oris mégis a 2007-ben elhunyt jazz legenda, Oscar Peterson előtt tiszteleg a művészről elnevezett karórájával. A márka kultúrához való kötődése nem új keletű, az elmúlt években több kollekciót jelentetett meg olyan személyek neveivel, mint Miles Davis, McCoy Tyner, Andy Sheppard, Lionel Hampton, vagy Duke Ellington, legutóbb pedig tavaly, Peterson nevével. Ahogy a többi modell sem, így a Peterson limitáció sem akar feltűnni, a szépsége a részleteiben rejlik, így a visszafogott elegancia jellemzi az órát. Az 1925-ben született zongorista születési dátumára utal az 1925 darabos limitáció.


A művész kézjegye fehérrel díszíti a fekete, bakelitlemez hatású számlapot a hatosnál elhelyezett dátumablak fölött. Az ében fekete számlap külső szélén római számok vannak, a felettük levő zongorabillentyűket formáló acél indexek pedig remekül leolvashatóak. A római hetes szemmel láthatólag kitűnik a többi közül, ugyanis rozé aranyból készült, és nem másra, mint Peterson hétszeres Grammy díjára utal. A római számoknak még azért van jelentősége, mert az órakedvelő jazz zongorista a római számokkal ellátott órákat kedvelte különösen. A hátlap nem átlátszó, de szerepel rajta nem csak Oscar Peterson neve, hanem a limitáció sorozatszáma, és egy zongorázó oroszlán van bele gravírozva. Az órát egy méretes, sötét polírozott fadobozban kapja meg a vásárló, a certifikáció mellé pedig egy DVD-t is kap.

Az ugyancsak több sportág felé elkötelezett, nagy múltú svájci Longines az amerikai pilóta, felfedező, feltaláló és író Charles Lindbergh-nek állított emléket, ez a Longines Lindbergh Hour Angle. Ennek az apropója az első megszakítás nélkül végbement transzatlanti repülőjárat, vagyis amikor a férfi 1927-ben a történelemben elsőként egyedül tette meg az utat repülővel New York és Párizs között, ráadásul 33 és fél óra alatt. Ezen esemény, és kiemelkedő teljesítmény nyolcvanadik évfordulójára jelentette meg a Longines a később Lindbergh által is tervezett óra modern változatát, melyet már róla nevezett el.


Az „hour angle” kifejezés a Föld forgásával van összefüggésben: mivel a Föld 24 óra alatt fordul 360 fokot, így egy óra alatt 15 fokot halad. Az óra számlapján körbe van egy 180-as skála, ami a fokokat mutatja, minden egyes óraindex alatt tizenöt fokkal nagyobb szám van. Az óra mutató egy órányi előrehaladása 15 fok haladást is jelöl egyúttal. Így az időmúlásával azt is lehet tudni, hogy repülés közben a Föld hogyan haladt éppen. Ha például az óramutató a számlapon 150 fokot mutat, a percmutató 8 fok 15-öt, a másodpercmutató pedig a center kijelzőn 7 szögpercet, akkor a pozíciónk 158 fok 22 szögperc (150 + 8,15 + 0,7 = 158,22). A klasszikus, huszadik század első felét idéző forma és dizájn teljesen egyedivé teszi az órát. A kisebb, 38 milliméter átmérőjű acél változat mellett ott a méretes, 47,5 milliméter átmérőjű. A 30 méterig vízhatlan tok lehet acél, vagy sárga arany, mindkét verzió zafírüveg hátlappal, a számlap pedig lakkozott fehér. A kisebb verzió egyébként 4:5 arányú kicsinyítése a nagyobbik modellnek. Az indexek a lünettán körbe, illetve a számlapon acélkék színűek, csakúgy, mint a „breguet” típusú mutatók. A számlap külső peremén a nagy fekete római számok az órákat, a belső körben feltüntetett kék értékek a fokokat jelölik. Mindkét verziójú modellben a 42 órás járástartalékú, 24 köves L699 jelű automata szerkezet működik. Az óra eredeti barna bőrszíján kívül a Longines még ad egy speciális szíjat, amit pilótadzsekivel való hordáshoz fejlesztettek ki. A Longines Lindbergh Hour Angle arany verziója megközelítőleg 11.000 dollárba kerül.

Érdemes kicsit visszatérnünk a sport világába, ugyanis a francia származású NBA kosárlabdázó, Ronny Turiaf nevéhez és alapítványához kötődik a Concord manufaktúra C1 Heart2Heart modellje. A Concord nem először dedikálja modelljét sportembernek, viszont ez az óra nem csak Turiaf sportteljesítményének szól – már aktív játékos volt, amikor 22 évesen szívműtéten esett át, és emiatt sportolói karrierje befejeződni látszott. Elszántsága és akarat ereje fél évi felépülést követően visszavitte a pályára, sőt, egy évvel a műtét után a Lakers játékosa lett. Turiaf azért hozta létre a Heart to Heart alapítványt 2008-ban, hogy segítsen a szívbeteg embertársain, és azok rehabilitációjában, akik műtéten estek át. A Concord kiemelkedő teljesítménye ebben a huszonöt darabosra limitált modellben is kitűnik, az óra COSC tanúsítványt kapott.


A márka alapvető stílusjegyei, és formavilága jellemzi a teljesen fekete C1-est, csupán a forgó másodpercmutató lemez, az indexek némelyike és az egyik segédszámlap tűnik ki vörös színével. Ez a vörös szín megjelenik még a bőrszíj varrásában, és a zafírüveghátlapon egy szív alakjában a kosárlabdázó autogramja mellett. Az órát az ETA Valgranges A07.211 jelű automata szerkezete működteti, ami a hátlapon keresztül figyelhető meg.

Hasonlóan kiemelkedő, de más módon egyedülálló teljesítményt nyújtott a mélytengeri kutató Jacques Piccard, aki 1960-ban a Trieste nevű batiszkáffal lemerült a Marianna árok 10.916 méteres mélységébe, miközben a tengeralattjáró oldalára egy speciálisan kiképzett Rolex Oyster modell volt szerelve. Ami a legmegdöbbentőbb, hogy a Rolex kibírta a merülést bármiféle működési rendellenesség nélkül. Piccard nyolcvanhat évesen halt meg, miután számos mélytengeri kutatást, tengeri környezetvédelmi programot, és egyéb tudományos kutatást végzett el. Az ő tiszteletére készült el az egyetlen teljesen fekete Rolex modell, a Deepsea Sea-Dweller Jacques Piccard Edition. A mindössze 86 darabos limitáció a kutató életének egy-egy évét szimbolizálja, ráadásul a Rolex a bevétel egy részét a Piccard archívumnak adományozta. A DLC réteggel bevont limitált Rolex teljes egészében a Sea-Dwellerre épül, csupán a referenciaszám (116660) és a szín különbözik. A méretes, 44 milliméteres óratok egy speciális héliumszelepnek köszönhetően merüléskor kiegyenlíti a belső nyomást az óratokban.


Az óra egy matt fekete táskában van, és jár hozzá például egy DLC szíj, vagy éppen egy eredeti példány Piccard: „Hét mérföld lefelé” című könyvéből. A titán hátlapon egy mélytengeri merülő kapszula rajza látható, illetve bele van gravírozva Piccard születésének és halálának dátuma, és az egyedi sorozatszám. Az eredetileg 13.000 eurós vételáron már elkelt mind a 86 darab.