Feltehetőleg a középkor idusán kerülhetett be szervesen Szent Miklós püspök alakja azeurópai kereszténység tudatába. Miklós melegszívűségét a rászorulók iránt nem egy történetőrzi, a legismertebbek egyikében három szegény, eladósorban lévő lányon segít. Titokbantöbbször tarisznyányi aranyat ad nekik. Mikor a zárt ablak akadályába ütközik, elszántanfelmászik a tetőre, és a jól ismert módon, a kéményen keresztül kézbesíti a csomagot.
Szent Miklós idővel egyre nagyobb népszerűségre tett szert, a reneszánsz korára már alegkedveltebb szentek egyike lehetett. A püspök lénye úgy négyszáz évvel később fonódottössze a Mikuláséval, ám a 20. századot megelőzően a Télapó nem volt egyértelműen pozitív,ajándékozó figura. Jótéteményei mellett egyaránt ijesztgetett, dorgált is, a házakat láncátcsörgetve járta.
Később a Télapó lakott a Mennyben is, néhány évtizede pedig Lappföldre költözött, aholbizonyosan jól érezheti magát, hiszen úgy tudjuk, azóta is ott él. Kilenc rénszarvasa 1939-bencsatlakozott hozzá, név szerint Rudolf -akinek piros az orra-, Fürge, Sármos, Talpas, Kerge,Csámpás, Torkos, Bátor és Szélvész. Maga a Mikulás elnevezés szláv eredetű, a Télapótpedig még a szocialista időkre datálhatjuk. Névileg ugyan megannyi különbség fedezhető fela vörös ruhás öregúr legendájában, mégis világszerte ugyanazt a varázslatos emléket jelenti,hívjuk akár Santa Clausnak, Joulu Pukkinak, Papá Noelnek, vagy Mikulásnak.