Trendmagazin

A divat és a stílus nemzete – az olaszok

A legnagyobb olasz divatmárkák

2011.05.23 | Kirschner Dávid

Manapság a divat világában gyakorlatilag minden, ami olasz egyenlő a divat élvonalával. Az olasz öltönyök szabása világhírű, a cipők vonalvezetése páratlan, az autóik és lakberendezési tárgyaik mindegyike egy-egy kiemelkedő dizájn-bravúr. A „nagy Csizma” itthon talán kevésbé ismert, kiemelkedőbb divat márkái közül mutatunk be néhányat.

Bár politikai tekintetben sosem voltak a világ vezető hatalma, de ha divatról esik szó, Olaszország egyértelműen nagyhatalom – a trendet ők diktálják. Párizs mellett Milánó korunk divatfővárosa, az itt rendszeresen megrendezett divathéten megjelenő ruhaköltemények akár évekre is meghatározhatják a divat alakulásának irányát. A világ luxus márkái közül a legtöbb szintén olasz.

Kiton üzlet Rómában

A világ legdrágább öltönyeit az olasz Ciro Paone által 1968-ban alapított Kiton készíti. A háromszáz harminc szabót foglalkoztató cég a magas ár ellenére évi húszezer darab ruhát készít. Egyetlen öltönyük átlagosan huszonöt munkaórát vesz igénybe, és megközelítőleg negyvenöt szabó kezén megy át. A klasszikus vonal átlagára 7000 dollár, a CIPA 60 nevű vonaluk a „legolcsóbb” 5500 dolláros árával. A méretre készült darabok ára meghaladhatja a 20 ezer dollárt, a K-50 nevű legmagasabb minőségű öltönyeik némelyike pedig az 50 ezer dolláros határt is elérheti. Az olasz öltöny egyébként jellemzően az eleganciát tekinti fő céljának, finom, és divatos, ami különösen a felhasznált anyagokban érződik.


Az egyik talán leghíresebb olasz márka a Giorgio Armani, melyet az alapító mindössze néhány évtized alatt épített fel egy komplex birodalommá, mely szállodákat és éttermeket, saját édesség üzletet (Armani Dolci), valamint luxus lakberendezési tárgyakat (Armani Casa) kínál, sőt önálló virágüzlete is van (Armani Fiori). De leginkább öltöztet, a divat középső szegmensétől egészen a legfelső szintjéig. Sokak szerint éppen ez Armani úr brandjének sikere, hogy mindenkinek tud ajánlani valamit – nem csak stílus, hanem pénztárca tekintetében is. Szerteágazó divatbirodalmának legdrágább vonala a Giorgio Armani, valamint a kézzel készült Armani Privé.

Itthon kevésbé ismert Antonio Fusco neve, aki kifejezetten nőknek készít egyedi, magas minőségű és drága ruhákat, aki leginkább a férfi divatból merít inspirációt. Hazánkban is jelen van, bár nem saját üzlettel a kifejezetten fehérneműket, alsó ruházatot gyártó La Perla, mely ezen a piacon a legmagasabb minőséget kínálja, aminek ára is van – a legolcsóbb darabjuk 60 ezer forint körüli összegért szerezhető be.

Az 1953-ban alapított Missoni a szivárvány minden színében készít magas minőségű, és borsos árú kötöttárut. Stílusuk összetéveszthetetlen, ugyanis mesterien és játékosan alkalmazzák a mintákat, mint például a csíkokat, geometriai és absztrakt virágos mintákat, vagy a kaleidoszkóp szerű szövést.


A hazánkban kevésbé ismert A.Testoni kifejezetten bőrből készült termékekkel, luxus cipőkkel és kiegészítőkkel foglalkozik. Kínálatában találunk krokodil, piton, vagy teve bőréből készült cipőket, táskákat és öveket hölgyek és férfiak számára egyaránt – rengeteg színben. Nem az A.Testoni az egyetlen hasonló olasz luxus brand. A Bruno Magli, vagy a Bottega Veneta szintén a felső kategóriában állítanak elő mindenfélét, ami bőr, természetesen kiemelkedő minőségben. Még ezeket a nagy márkákat is megelőzi az 1963-ban indult Pollini, mely a mindenkori divat irányának megfelelő női és férfi cipőket a bevett, klasszikus stílusban alkotja meg.

A Salvatore Ferragamo kiegészítők mellett ruhákat is készít

A Salvatore Ferragamo szintén cipőket, táskákat, órákat és kiegészítőket kínál a luxus szegmensen belül. Az ékszereket, órákat, kiegészítőket gyártó olasz Bvlgari hazánkban is megtalálható, de azt kevesen tudják, hogy a cégnek a testápoló szerei mellett még saját hoteljei is vannak Milánóban, Balin, Tokióban, és jövőre már Londonban is. A nagy nevű Bvlgari mellett érdemes megemlítenünk a fél évszázada alapított Pomellato-t ami a világ legdrágább köveiből készít magas minőségű luxus ékszereket.


A sort folytathatnánk, hiszen még szót sem ejtettünk a híres Versace-ről, az idén pont századik éves Trussardi-ról, vagy az itthon szerencsére egyre jobban ismert Ermenegildo Zegna-ról, vagy a Dolce & Gabbana-ról, ami a D&G-vel történő fúziója után már Magyarországon is kapható lesz. Azt viszont a rövid áttekintésünk is bizonyítja, hogy a „nagy Csizma” szülöttei a vérükben hordozzák a stílust.